24 april
Naar Aghero
Necropolis
22 april
Vandaag archeologische dag. Gisteren hadden we een combiticket gekocht voor alle archeologische sites hier in de buurt, dus werken we het lijstje af. Enkel het museum slaan we over omdat het vandaag maandag is. Het is al half twee als we stoppen bij een supermarkt voor onze middagboterham.
In het stadje Arzachena is niet veel te zien voor de rest, een kunstwerk op de neuzen van de trappen naar het kerkje, dat is het zowat.
We rijden naar de andere kant van het meer, waar een van de oudste bomen van europa zou staan, een olijfboom van naar schatting 3 à 4000 jaar oud. Inkomtickets moet men kopen in de bijhorende café, alleen ‘t café is gesloten, en ‘t poortje naar de boom staat open…
We eindigen met een lekker dinertje in het restaurant van ons hotel.
Oh ja… we kregen bericht van ANWB of we in Sardinië geraakt waren omdat de boot waar we normaal mee zouden varen met technische problemen in de haven ligt.
21 april
We zijn goed op tijd voor de ferry naar Sardinië, zó vroeg dat we met de boot van half elf meekunnen ipv de voorziene half één.
Eenmaal aan de overkant in Santa Teresa Gallura, valt het op dat het hier een stuk minder toeristisch is dan op Corsica. We rijden op de rustige wegen richting Lago dei Liscia. We zijn in Italië, dat merk je wel aan de rijstijl van de zeldzame collega weggebruikers. De borden met snelheidsbeperkingen staan er blijkbaar ook maar voor de versiering.
Op zo’n 20 km voor onze bestemming stoppen we om te eten en wandelen we naar de Necropoli di Li Muri en de Tomba dei Giganti di Li Lolghi.
Dan is het even zoeken naar ons hotel, het is zo afgelegen dat het niet op de gps te vinden is. Google biedt uitkomst.
20 april
De hele nacht heeft de wind langs de ramen gehuild, en hij is niet van plan om het wat minder te doen.
Met een trui en regenjas aan verkennen we de omgeving, eerst het kerkhof dat juist naast ons hotel ligt, dan via de oude stad een wandeling naar een vuurtoren een paar kilometer verder. De kust is heel spectaculair, en de uitzichten navenant. Voor een boottochtje passen we toch maar, al varen die wél uit. Ze dobberen als notedopjes op de golven.
Tegen een uur of vijf gaat eindelijk de wind liggen.
19 april
We rijden vandaag van Porto naar Bonifacio in het zuiden. Het wordt weer slingeren over de smalle bergweggetjes, tot we de afslag naar Ajaccio nemen, de hoofdstad van Corsica. Het is al bij al een tegenvaller, veel lelijke buitenwijken, we parkeren achter het ziekenhuis, alles ziet er erg verwaarloosd uit. Niet wat we op alle andere plaatsen hier te zien kregen, waar hard gewerkt wordt om het er netjes te laten uitzien.
Na een uurtje hebben we het gezien en bollen we verder. Een uurtje of twee verder stoppen we bij de archeologische site van Filitosa. Waar in de steentijd een versterkte nederzetting geweest is. De menhirs zijn uniek hier, ze stellen krijgers met hun zwaard voor. Er wordt ook hier aan een nieuw bezoekerscentrum gewerkt, het museum is al zo goed als klaar.
Dan wordt het landschap stilaan vlakker en de wegen rechter… rond half zes landen we in Bonifacio, het hotel is een van de laatste gebouwen op de hoge rots waar het oude stadje in een versterkte burcht ligt.
Als we uit de auto stappen waaien we bijna omver.
18 april
Normaal zouden we vandaag vanuit Porto een boottochtje maken langs de spectaculaire kust hier, het lijkt alleszins zowat de enige bestaansreden van dit plaatsje. Maar door de zware zee zijn alle bootjes veilig aan land gehesen en moeten we een alternatief zoeken.
Het wordt een wandeling naar de watervallen en natuurlijke zwembaden bij Évisa, op zo’n 1000 m hoogte in de bergen. Het ritje er naartoe is op zich al de moeite, langs een smal en spectaculair bergweggetje. Langs de weg komen we nu en dan wat loslopende varkens tegen.
Op het einde van de mooie wandeling krijgen we warempel nog een hagelbui op onze kop. De temperatuur is ondertussen gedaald tot rond de 5°.
17 april
Tijd voor de rit naar onze volgende stopplaats, Porto. In vogelvlucht 45km, maar het spaghettiweggetje er naartoe is minstens 100km lang. Het is een fantastiche rit langs hoge bergen en duizelingwekkende dalen. Hier en daar stoppen we om de omgeving in ons op te nemen, en voor een korte wandeling. We zijden nog iets verder door tot aan het bergdorpje Piana. Tegen half vijf heb ik het stuur van de auto er bijna uitgevezen en landen we in ons hotel.
Als we later naar de haven van Port wandelen blijkt de zee daar nog heel woelig, ook al waait het bijna niet meer. De opspattende golven zorgen voor spektakel.
16 april
We moeten nog wat bekomen van de toch wel pittige tocht gisteren, en beginnen met een bezoekje aan de botanische tuin van Saleccia. Er staat vandaag een stevig windje. Daarna rijden we naar Calvi een dorpje aan de zee met een indrukwekken fort. Alleen zijn we vorig jaar in India zó verwend met indrukwekkende forten, dat dit bouwsel bij ons niet veel indruk wekt.
We rijden nog even verder naar het schiereilandje Revelatta. Ondertussen waait het zó hard dat het niet te doen is om het kustpad te volgen. We laten even het natuurgeweld van de brekende golven op ons inwerken en rijden terug naar Ile Rousse.
We eindigen de dag met een superlekkere pizza in een klein restaurantje.
15 april
We vertrekken voor een wandeling van 18km langs de bergdorpen. Het wordt snel duidelijk dat de beenspieren hier op de proef gaan gesteld worden. De weggetjes zijn smal en stijl. Onderweg aan een bronnetje eten we onze baguette met plaatselijke schapenkaas.
Het is bijna 18u als we terug aan de auto zijn.
14 april
Toulon - Bastia (Corsica)
Aan eten geraken gisterenavond op de ferry was een geduldwerkje… uiteindelijk in de lange rij bij het self-service restaurant aangeschoven.
Dan naar onze luxe cabin. De middellandse zee lag er bij als een spiegel en we waren al rap in dromenland. Om kwart voor zeven krijgen we een mooie zonsopgang gepresenteerd door het raam van onze luxe suite.
Eens aan de kant gaan we eerst op zoek naar ontbijt, de magen rammelen. Op een terrasje aan de oude haven vinden we wat we zoeken.
Daarna willen we met een omweg via Cap-Corse naar ons verblijf in Ile Rousse rijden, maar er is een ralleywedstrijd bezig, en we moeten rechtsomkeer maken. Net voor we terug in Bastia zijn kiezen we een bergweg naar de andere kant van het eiland. Onderweg op een splitsing wordt het duidelijk dat een C klasse geen ideale wagen is voor de wegen hier. We raken serieus de grond, gelukkig valt de schade mee. We gaan de volgende dagen extra oppassen!
13 april
Aix-en-Provence - Toulon (ferry)
Omdat we gisteren Aix al goed afgewandeld hebben rijden we naar Gémenos, waar we een mooie wandeling maken in de gelijknamige kloof, met ruïnes van een papierfabriek, een klooster, een bron en een waterval. Alles staat hier in de bloem en de lucht hangt vol geuren.
Dan gaat het verder naar Toulon, waar we op een terrasje in een zijstraatje een biefstuk-frit eten aan vooroorlogse prijzen (€ 12,-)
Tegen 17u is het tijd om naar de ferry te rijden, hij vertrekt zelfs iets vroeger dan de voorzien. Om 19 uur dobberen we de haven uit.
12 april
Dijon - Aix-en-Provence. Ongeveer halfweg stoppen we bij Vienne, ooit een Romeinse stad langs de Rhône. Verderop eten we in een wegrestaurant, zoals gisteren, een lekker baguetje met kaas en ham.
In Aix is het gezellig druk, het is zomer 27°! Het valt ons op dat er in de Franse steden tegenwoordig meer Italiaanse dan Franse restaurantjes zijn.
11 april
Turnhout - Dijon. Een lange rit via het verste puntje van België en Luxemburg dan Frankrijk in. In Dijon zijn ze precies ook blij dat ‘t eens even niet regent… de terrasjes zitten behoorlijk vol. Het is een gezellige oude stad, en we logeren in een dito hotelletje.