donniek87 · 3 years
Sista heldagen - avslappnad men händelserik
Vi vaknade tidigare än vanligt idag på grund av värmen. Redan 7.30 orkade vi inte ligga kvar i det varma tältet längre, utan tog på oss våra badkläder och gick ner till bryggan för ett morgondopp. Det svala vattnet välkomnade oss med öppen famn. Jag ruskade ur vattnet ur manen, likt en hund och vi gick tillbaka till tältet för att äta frukost. Vi tog extra god tid på oss idag då vi egentligen inte hade några speciella planer. Men strax när vi druckit upp vårt morgonkaffe kom vi ju på att vi körde förbi en mysig gård igår när vi fotade väderkvarnar - Äpplerums lantgård. På Äpplerums lantgård serverade de ”Stor fika”, ”Vanlig fika” och ”Liten fika”. Den vanliga varianten innehöll kaffe och tre sorters kakor, den tog vi och delade på (den stora fikan innehöll sju sorters kakor - lite för mycket för en second breakfast tyckte vi och den lilla fikan var bara kaffe och en kaka - lite för lite). Vi la faktiskt till en extra liten del då de hade en nöt-/kolapaj som såg väldigt smarrig ut. Jag måste också tillägga att när vi beställde kaffet satte de på en hel kanna till oss som vi fick för oss själva - alltså inget kaffe som står framme på värmeplatta och smakar bränt. Detta kaffet var jättegott!
Lantgården i sig var väldigt mysig och de hade en liten butik där de sålde olika typer av hantverk gjort av deras egen ull (från fåren alltså, inte från skallen på gårdsägaren). Denna gård är en gömd liten pärla och jag kan varmt rekommendera den. De serverar som sagt fika i olika storlekar, men de har också enklare luncher.
När vi hade fått i oss vår second breakfast tog vi sikte på Ninnis kroppkaksbod lite längre norrut. En jättemysig gård med servering i en lummig trädgård. Trots att denna restaurang låg avsides var det många som begav sig dit och vi fick direkt ställa oss i kö för att beställa. Men det gick relativt fort och det var inga problem att hitta någon sittplats i trädgården. Rekommenderar även denna lilla kroppkaksbod.
Ninnis kroppkakasbod låg i Källa, och vi hade läst något om en gammal kyrkoruin från medeltiden i området så vi passade på att besöka den. En liten kyrka som verkar ha varit med om mycket. Hembygdsföreningen i Källa förvaltade den och inträdet var 20 kronor. Betydligt mycket mer värt än de 100 kronor vi spenderade i Skäftekärrs järnåldersby.
Kolla hur glad Luly blir när hon får ringa i kyrkklockan.
Sedan begav vi oss till Byrums raukar, som egentligen var vårt mål med dagen. Detta naturreservat är ett av få som har raukar på Öland (raukar hittar man annars gott om på Gotland). Trots att Ölands raukar står i skuggan av Gotlands tycker jag att detta naturreservat var fint och hade en ball uppsättning med raukar. Dessutom fanns det många fossiler i kalkstenen som man kunde se. Jag tycker att detta område var väl värt ett besök.
Återigen sitter jag på campingen här på kvällen och lyssnar på hur grannpappan ska natta sin dotter. Nyss hotade han med att ”slänga ut henne i bilen om hon inte lägger sig”. Jag säger det igen - stackars barn… I morgon ska vi checka ut. Vi kommer troligtvis köra till Falkenberg och hänga där med min familj i några dagar.
donniek87 · 3 years
Besviket museibesök och sjukt massa mat
Idag åkte vi till Skäftekärr arkeologiska friluftsmuseum. Vid började med en god lunch vid deras restaurang där jag åt en våffla med laxröra.
Sedan gick vi till själva museidelen. Sicken besvikelse! Inträdet kostade 100 kronor och friluftsmuséet bestod av ett konstruerat järnåldershus. Resten av själva ”upplevelsen” var att gå och testa på några få olika ”järnålderslekar/-spel”, testa skjuta pil och båge (såna där barnvarianter - inga riktiga), titta på några kossor som tros varit typiska under järnåldern. Hade jag vetat vad jag skulle få ta del av hade jag tvekat om inträdet ens var 20 kronor. Längre bort (utanför själva museidelen) fanns ruinerna av en riktigt forngård, vars ena hus var det som stod rekonstruerat i friluftsmuséet. Bara det hade varit nog så intressant att besöka, utan att behöva betala 100 kronor inträde till.
En skylt på muséet för att uppmana till att hålla avstånd. Den var lite rolig!
Eftermiddagen spenderades på Lyckesand strand, som är en del av den långa sandstranden i Bödabukten. Ganska lagom med folk här och inte speciellt långgrunt (vilket är skönt). Det finns ett mysigt kafé här med gott kaffe och bra, hembakade kakor/bullar.
Idag hade vi bokat bord på restaurangen Lammet och grisen för att äta middag. En populär restaurang där de helgrillar lamm och gris över eld och man får säga till grillmästaren vad man vill ha för kött så trancherar hen det direkt framför en. Lite av en upplevelse och riktigt gott var det. Vi blev proppmätta! En restaurang jag varmt kan rekommendera (men det är ganska dyrt).
Under kvällen bestämde vi oss för att ta till vara på kvällssolen och ta lite foton på några av alla väderkvarnar som står här på Öland. Sista timmen innan skymning kallas för ”golden hour” på fotospråk - den timmen då ljuset är extra ”varmt” och ger en härlig röd/gul nyans till fotona. Jag tror jag lyckades få någon bra bild på en väderkvarn i alla fall. Här nedan ser ni en jag tog med mobilen (för övrigt så är alla bilder i denna blogg fotade med mobilen).
Jag sitter utanför vårt tält och ska snart lägga mig. Under tiden försöker ”pappa McCallister” (vår granne ni vet) natta sin yngsta dotter. Pappan skriker och brinner av extremt snabbt på dottern - ”VA TYST NU!! LÄGG DIG NEEEER!!” Hela tiden, om och om igen. Hur ska flickan kunna komma i sängs och somna när sin pappa skriker på henne hela tiden? Jag tycker synd om dottern. Jag känner ju inte familjen och jag vet att man inte ska lägga sig i andras barnuppfostran… Men pappan är allt annat än pedagogisk och hans stubin brinner av alldeles för fort för vad som kan vara rimligt.
Till slut blir det tyst häromkring i alla fall (så när som på längre ner på stranden där de spelar hög musik på någon strandkrog) och jag kan få ro till att sova. I morgon är sista heldagen här på Öland. Vi har bestämt att vi kör norrut på ön (då den delen är lugnare och mysigare) och tar dagen lite som den kommer.
Familjen McCallister från Home Alone
En ny familj har anlänt till campingen och slagit upp sitt gigantiska tält precis framför vårt. Utan att överdriva ryms minst fem av vårt tält i deras. Först tyckte jag att de störde min vackra utsikt över hela campingområdet, men såhär i efterhand är det ganska underhållande. Familjen består av två föräldrar, tre söner och tre döttrar. Det råder en ganska passivt aggressiv stämning i familjen. Smått stressade föräldrar som försöker styra över sina barn i åldrarna (uppskattningsvis) 4-20 år. Igår åkte föräldrarna iväg för att köpa diverse campingsaker i all hast, men de glömde att meddela sin minsta dotter (4-åringen) att de skulle åka och handla. Dottern kommer tillbaka från hoppkudden till ett övergivet tält och alla hennes syskon roar sig på annat håll. Dottern blir orolig och sätter sig utanför tältet och gråter och ropar på sin pappa. Jag sitter vid mitt tält och tittar på. Vågar man som vuxen man gå fram till en liten övergiven flicka för att trösta henne? Jag valde att bara se på, men det kändes fel… Hela familjesituationen känns lite som scenen ur ”Ensam hemma” när familjen McCallister i panik ska packa ihop alla sina saker, klä barnen, skynda iväg till taxin som ska ta dem till flygplatsen. Men det är någonting som saknas… I vår campinggrannes fall glömde de ju faktiskt sin yngsta dotter igår, men de verkar också ha glömt det här med att en semester ska vara avslappnad och skön. Hårda befallningar och tomma hot åt barnen verkar vara en jargong de tror på.
Efter att ha roat oss åt en svensk familjen McCallister åkte vi idag till Ismanstorps borg. Detta är en av Ölands största fornborgar med en diameter på 127 meter och en ringmur på 3-4 meter. Borgen innehåller 88 husgrunder, vilka man fortfarande kan se tydligt. Det gör att Ismanstorps borg särskiljer sig från många andra fornborgar på Öland. Det var ganska häftigt att gå runt i den forna borgen och marken täcktes av diverse olika blommor och växter. En hel del backtimjan växte på marken, vilka spred sin kryddiga doft när man gick på dem.
När vi kände oss klara med den forna vikingaborgen åkte vi tillbaka till Borgholm för att äta lunch. Jag måste erkänna att min uppfattning om staden har ändrats efter vårt besök där idag. Idag var det mycket mer folk och rörelse i centrum. Alla affärer hade öppet och ställde ut sina varor på gatan. Restauranger och kaféer var nästan fulla (utan att man nödvändigtvis behövde stå i kö för att hitta en plats). Vi åt lunch vid torget från en av foodtrucksen som stod där. Jag åt en ”wicked bun” (som var namnet på foodtrucken) - en riktigt god och matig, grillad macka, bland annat innehållandes marinerad ryggbiff och fetaost. Fem stjärnor av fem till denna lunch!
Dagen avslutades med en promenad utanför campingområdet för att undersöka omgivningen lite. Vi åt en enkel middag på stranden och tog ett dopp. I morgon åker vi nog till norra Öland igen och har bokat bord på restaurangen Lammet och grisen.
donniek87 · 3 years
Främmande planet och glass till middag
Idag fläktar det gött. Det är varmt, men sommarbrisen bidrar till en välkomnande svalkande effekt.
Efter frukosten idag väntade de vanliga morgonrutinerna - diska, gå på toa och allt sånt. På vår camping är det alltid kö till vad man än ska göra. Vi tvättade häromdagen - kö, ska vi diska - kö, ska man gå på toa - kö, ska man till receptionen - kö… Det känns som att campingen har fler gäster än vad servicehusen kan ta emot. Eller så skulle de behöva bygga ut lite. Det är lite frustrerande i att få stå i kö till allt man ska göra. Och när man väl ska köra ut från campingen, vad möts man av då? - Bilkö…
Men när vi väl kommit ifrån bilkön hade vi siktet inställt mot norra Öland och närmare bestämt Neptuni åkrar. Detta är ett naturreservat med ett stort klapperstensfält. Det ser nästan ut som en främmande planet. Vi var främst nere vid vattnet och vadade bland sjögräs och vågor på stenklappern (jag tog ett litet dopp också), men högre upp i fältet växer en hel del ovanliga blommor och växter. Neptuni åkrar är mest känt för sin färgsprakande blomning av blåeld.
Foto: Luly Hoheb
När vi var klarar vid Neptuni åkrar åkte vi in till Byxelkrok hamn och åt lunch på en mysig restaurang. Vi satt på deras balkongservering och hade utsikt över havet. Bättre utsikt får man leta efter!
Efter lunchen strosade vi runt bland hamnbodarna. Bland dessa hittar man en massa olika småbutiker säljandes diverse olika hantverk och konst, mat/fika och en del loppisar huserade där också. Det var nästan som en liten miniatyrby. Hur mysigt som helst! Jag och Luly köpte på oss en massa olika marmelad från en bod som sålde mathantverk. En av marmeladerna vi köpte - hallon/lakrits - vann guld i mathantverk-SM 2019 - yummy!
Utmed piren i Byxelkrok hamn hade folk byggt en massa stenskulpturer.
Vi ville ju inte vara sämre, så jag och Luly byggde en egen (se nedan). Vi var nog de enda som byggde en kreation som vilade över två stora stenar. Vår är alltså inte mest unik på stället, den är snyggast också!
Eftersom vi passerade Källa Glassgård på vägen tillbaka till campingen, kunde vi inte låta bli att stanna där. Tänk dig en vanlig restaurang med hovmästare, bordsplacering, meny och allt sånt. Men menyn består endast av glass. I stora lass! Det blev vår middag. Har man semester så får man unna sig och mätta blev vi. (Min är den med munken).
Nu sitter jag nere vid vattnet och skriver detta inlägg. Vi har precis tagit ett kvällsdopp och det blåser en del, så vi fryser lite. Men det känns som att man bör sitta här bara för att man kan. Man vet ju inte hur den svenska sommaren kommer fortsätta. Därför är det säkrast att hänga på stranden när man väl kan.
Borgholms slott och Borgholms stad
Klockan 7.30 vaknade vi i morse av att det var varmt i tältet. På denna camping har vi inte så mycket skugga på vår plats så värmen fungerar lite som vår väckarklocka. Men det är ändå ganska skönt att komma upp i rimlig tid och ta till vara på dagen. Finns ju ingen mening med att sova bort en semester som man betalt för.
Efter frukosten och morgonkaffet begav vi oss till Borgholms slott. Vi var först på plats så vi behövde sällan trängas eller bråka om utrymmet för att få till typiska turistfoton. Slottet var maffigt och det är ballt att gå runt där och föreställa sig hur det var att bo på slottet under den pampiga barocktiden. Okej, jag föreställde mig att jag var kung och gick igenom slottets påkostade slottssalar i min mantel… Någonting som var extra häftigt var dåtidens ”klotter” som fanns kvar i kalkstensväggarna. Dåtidens kungligheter tyckte tydligen också om att rista in sitt namn i väggarna - precis som dagens ungdomar taggar stadens gator.
När vi kände oss klara med Borgholms slott gick vi bort till Kaffetorpet och åt lunch. Jag åt en rostbiff med potatissallad. Kaffetorpet var ganska populärt och hade en mycket mysigt uteservering omgiven av två små stugor som sålde hantverk av olika slag och en scen där Hasse Andersson skulle uppträda ikväll. Lite längre bort ligger Solliden slott också, men det lämnade vi för denna gång. Två slott på en dag vore ändå ganska mastigt. Det räcker med att jag lekt kung en gång.
Foto: Luly Hoheb
Eftermiddagen spenderade vi med att bekanta oss med staden Borgholm. Jag får nog säga att jag hade lite högre förväntningar på staden. Jag hade förväntat mig mer liv och rörelse, men istället kände den liten och inte så livlig som jag hade trott. Jag kanske har Visby för nära i minnet… Eller så kanske det var fel tid i veckan (lördag eftermiddag, då många affärer är stängda i småstäder). Vi får se om vi gör ett nytt försök senare i veckan. Men staden hade en häftig, lite annorlunda kyrka. Notera hur kyrktornet är i mitten av kyrkan. Oftast ligger ju kyrktornet i ena änden av byggnaden.
Vi bestämde oss för att äta en enkel middag på campingen och hänga på stranden (där jag i skrivande stund befinner mig) under kvällen. I morgon tänkte vi ta bilen och göra en dagsutflykt till norra Öland. Vi får se exakt var det blir då.
Nästa ö
Halv fyra vaknade vi i morgon. Eller vaknade och vaknade - vi har väl typ legat och halv-slumrat i bilen på en parkering nedanför hamnen i Visby. Och precis vid parkeringen hade ett större sällskap bestämt sig för att ha lite samkväm. De var ju inte speciellt tysta, så det var ju inte det lättaste att falla in i sin skönhetssömn… Hur som helst, vi fick njuta av soluppgången i Visby innan vi begav oss till terminalen. Allt flöt på smidigt och bilturen från Oskarshamn till vår camping utanför Borgholm var smärtfri. Men gud vad mycket trafik det var på Öland. Utanför vår camping känns det som att alla bilar från svenska fastlandet samlats på de små landsvägarna på Öland. Alla verkar vara på väg till Borgholm. Betyder detta att vi måste gå upp i ottan för att komma till Borgholm i morgon?
Luly i soluppgången kl 4.00 på morgonen.
När vi väl checkat in och slagit upp vårt tält är vi ganska så lagom vrålhungriga efter en lång natt och en väldigt simpel frukost på färjan. En snabb titt på TripAdvisor visar att det finns ett populärt kroppkaks-ställe bara ett par kilometer ifrån campingen. Och populärt var det. Restaurangen hushöll på en gård och folk strömmade dit i jämn takt. En vanlig portion bestod av tre kroppkakor. Jag bad om fyra. Men Luly orkade inte sin sista så jag fick ju ytterligare en. Mätt blev jag!
Vi tog en liten siesta på eftermiddagen då vi var ordentligt trötta efter en mer eller mindre sömnlös natt. Därefter tog vi en promenad längs stranden. Bortsett från den intensiva trafiken utanför campingen så gränsar campingen å andra hållet åt havet. Och vi har vår tältplats på första parkett! Det känns bra!
Någon hade byggt denna häftiga kreation på stranden.
Vi lagade en enkel pastasallad till kvällsmat och kommer lägga oss tidigt ikväll. Vi får se om vi kommer till Borgholm i morgon, eller om vi bestämmer oss för någon annan utflykt istället.
donniek87 · 3 years
Visby - jag kommer gärna tillbaka
Idag fick vi packa ihop vårt tält och checka ut från campingen. Egentligen ska vi inte bege oss iväg idag, utan färjan går tidigt i morgon bitti. Men campingen hade ingen ledig plats sista dagen så vi tänkte att vi dygnar sista natten, alternativt sover i bilen. I skrivande stund är klockan 23.00 och jag är tveksam till det här med att dygna… Men vi får se vad som händer.
Dagen har spenderats inne i Visby, först med ett besök i den botaniska trädgården där vi mest fotade fjärilar. Det var skitvarmt idag, så det var ganska skönt att strosa runt i trädgården under dess vida tak av diverse olika trädkronor som erbjöd en välkomnande skugga.
Efter den botaniska trädgården åt vi lunch på en italiensk restaurang. Det var buffé, så vi lämnade restaurangen mycket mätta och belåtna. Det dröjde länge till nästa måltid som blev runt 21-tiden. Denna bestod av några McDonalds-burgare som vi tog med oss till ett lämpligt ställe med utsikt över staden och havet.
Mellan måltiderna har vi besökt lite olika ruiner i staden. Vi fastnade lite extra i Drottens ruin och i S:t Lars ruin.
Under tiden jag skriver detta inlägg ligger jag i en hängmatta nere vid strandpromenaden. Känns ganska soft att ligga här en sen, men varm, kväll och lyssna på vågorna skvalpande. Bakom mig kryper en igelkott omkring som har hittat en övergiven pizzaslice som någon har slängt. Den lilla gnagaren är förvånansvärt oskygg och människorna runt omkring stannar gärna och ler glatt åt den muntra lilla kotten.
Jag har varit i Visby vid två tillfällen innan, men det som slår mig nu är att det är en otroligt vacker stad. Inte nog med att staden omges av en medeltida mur, var och vartannat gata huserar en ruin från någon gammal kyrka eller kloster från 1200-talet. Gatorna kantas av både stockrosor och vanliga rosor och det doftar tjära från de gamla trähusen i staden. Att hitta någonstans att återställa koffeinbalansen i kroppen är heller inga problem - det finns gott om små, mysiga kaféer här. Och är man hungrig finns det givetvis mysiga restauranger också. En del av dem huseras i gamla ruiner också. Inte nog med att staden har ett mycket rikt kulturhistoriskt arv, den ligger ju också precis vid havet. Det är ju bara att slänga av sig kläderna och ta ett dopp efter man strosat runt en stund i denna medeltida stad.
Om några timmar går färjan till Öland. Jag kommer sakna Visby och kommer gärna tillbaka till denna svenska semesterpärla. Några timmars sömn får jag nog försöka se till att få innan färjan kastar loss. God natt!
Varmt…
Idag visade termometern 33 grader. Redan klockan åtta i morse var det 25 grader, så det var lagom gött i tältet… I denna värme bestämde vi oss för att besöka Tofta strand och lägga oss där en stund. Stranden är nog vad man förväntar sig - fin, ganska stor och väldigt populär. Den kantades av olika typer av restauranger, kaféer och ”after beach-ställen”. Vi var framme på stranden vid halv tolv och då var det mycket folk, men inte trångt. Men i en jämn ström fortsatte folk att anlända med sina brassestolar bärandes över ena axeln. Strax innan ett kom även Albin, Lina och Daga. Vi åt lunch på Tofta strands trädgårdskafé - ett kafé precis ovanför stranden vid parkeringen. Det var ett jättemysig uteservering i lummig trädgårdsmiljön och maten/fikat var jättegott. Jag åt en matvåffla med chèvre och valnötter och den var ”yummy in my tummy”! Förvånansvärt nog var det inte mycket folk där. Jag misstänker att folk inte vill ge upp sina platser på stranden, därför vågade de sig aldrig upp till träsgårdskaféet. Jag hoppas (för kaféets skull) att fler vågar sig upp senare när de tröttnat på strandhänget, för kaféet var väl värt ett besök.
När vi hade ätit klart tog vi ett dopp på stranden igen för att svalka oss, men ganska snart tog vår parkeringstid slut och vi kände oss ganska nöjda med dagens bad, så jag och Luly återvände till campingen och ställde bilen där. Vi gav oss senare av in till Visby och strosade runt lite, åt hamburgare på en restaurang, som förvisso gjorde goda burgare, men känslan i atmosfären på restaurangen var lite ”snabbmatsrestaurang” - betala innan maten och lämna gärna bordet så fort du är klar så nästa sällskap kan få bordet.
Vi avslutade dagen med ett kvällsdopp utanför campingen. I morgon måste vi checka ut, och vi får nog sova sista natten i bilen. Färjan till Oskarshamn går tidigt på fredag morgon, så det är nog smidigast att slippa plocka ner ett tält mitt i natten för att tidigt köra iväg till färjan. Det skulle nog inte uppskattas av semesterfirarna på campingen.
donniek87 · 3 years
Inget blev som det var tänkt…
Efter frukosten idag bestämde vi oss för att åka till Fårö för att beskåda Gotlands raukar. Efter ungefär en timmes bilfärd kom vi till Bunge där bilkön till fåröfärjan startar. Precis där bilkön börjar läser vi också på en skylt ”Vid bilkö - ca 1,5 h väntetid till Fåröfärjan”… Vi tänkte snabbt om. Jag och Luly hade tidigare också läst om Bungemuséet som är ett av Sveriges största friluftsmuseum. Av en händelse låg muséet där bilkön startade, så vi svängde in på muséets parkering istället och besökte muséet. Bungemuséet bjöd oss på en tur från bronsåldern till 1900-talet. Vi fick se hur människor levde och bodde på Gotland under dessa tidsepoker och vi fick också ta del av den tidiga industrialiseringen med kalkugnar, vädersågar och vattenkvarnar. En del av muséet innehöll också en skolbyggnad på 1800-talet, och som den gymnastikdirektör man själv är var ju detta mycket intressant att kika in i. Och som lärare kanske jag borde veta bättre än att gå och pilla på alla saker i skolmuséet (det står ju faktiskt skyltar överallt med texten ”vänligen rör ej”).
Temperaturen ute idag har varit omkring 30 grader och eftersom friluftsmuséet äger rum utomhus tog vi en paus mitt under besöket för att äta på muséerestaurangen där vi beställde dagens lunch. I tidigare inlägg skojade jag lite om svensk nutida matkultur, men idag åt vi faktiskt något traditionellt svenskt - kroppkakor. Jag tror faktiskt inte att jag har ätit kroppkakor innan, men det var riktigt gott!
När vi var klara med Bungemuséet bestämde vi oss för att åka till Blå lagunen för att ta ett dopp i kalkbrottets turkosfärgade vatten. Men som med våra fåröplaner var vi heller inte ensamma om att vilja bada i lagunen. Bilar stod och köade längs landsvägen för att få köra in på parkeringen, där parkeringsvakter stod och stoppade bilarna då det var fullt. Än en gång fick vi tänka om, så vi körde ner till Bästeträsk (träsk betyder ”insjö” på gotländska) som är ett naturreservat alldeles i närheten. Då vi var i akut behov av att svalka oss denna varma dag slängde vi av alla kläder (eller Luly bytte om till badkläder…) och tog ett skinny dip då vi var realistiskt ensamma på badplatsen.
Nu när vi hade svalkat oss åkte vi bort till Lergrav där vi läst att det finns raukar. Och mycket riktigt - vi kom fram till fiskrestaurang/kafé som låg alldeles intill naturreservatet med raukar. Vi började med att beställda mat och jag beställde en abborre med potatissallad. Dessvärre var min abborre möglig vilket jag påpekade för hon som serverade oss. Jag tror hon skämdes lite och ursäktade sig. Då det var sista abborren så fick jag istället en ”plocktallrik” som bestod av lax, röding och rökta räkor (betydligt mycket mer än en abborre), sen ville de också bjuda både mig och Luly på kaffe och glass efter maten. Jag tycker att restaurangen skötte det här jättebra - de var mycket trevliga och kompenserade mycket mer än vad jag egentligen hade förväntat mig. Och maten var faktiskt väldigt god och utsikten fantastiskt (vi satt ute på en brygga - åt ena hållet har vi utsikt åt horisonten och åt land har vi utsikt åt raukarna). Och till råga på allt var det lugnt och skönt här. Stället var inte alls så besökt av turister. Inte så konstigt kanske med tanke på att alla turister åkte till Fårö istället.
Vi kom hem till campingen lagom till solnedgången och tog ett kvällsdopp innan vi nu snart ska krypa in i tältet och lägga oss. Inga av våra planer idag blev som tänkt, men våra alternativa planer gav oss nog mer nöje egentligen. Jag är ganska nöjd att det inte blev som vi hade tänkt från början. Nu för vi se vad vi ska hitta på i morgon - eller det kanske inte ens är någon idé att planera något?…
Lummelundagrottan och skönt häng
I natt fick jag sova ut ordentligt. Jag tycker det är riktigt skönt och mysigt att sova i ett tält och lyssna på vindens brus i träden och syrsornas underbara symfoni. Det är nog första gången jag faktiskt hör syrsor spela i Sverige. Annars brukar det vara gräshoppornas spelande jag lyssnar till, vars melodi jag också tycker är väldigt skön att höra.
Vi åt en enkel frukost på campingen och efter vi hade fått i oss morgonkaffet begav vi oss till Lummelundagrottan (Se bild ovan. Foto: Luly Hoheb). Ett riktigt spännande och intressant turistmål att besöka strax utanför Visby. Helt otroligt att höra hur tre trettonåriga pojkar upptäckte detta grottsystem och bestämde sig att, i smyg, utforska grottan. På den tiden hade de stearinljus som enda ljuskälla i grottan, som de fick hålla i ena handen samtidigt som de pressade sig igenom passager som ibland inte var bredare än 22 centimeter. Dessa pojkar utforskade en bra bit av grottan helt på egen hand och utan att världen utanför hade någon susning av grottans existens, än mindre att pojkarna befann sig där inne - de vadade genom vatten, tog med sig en uppblåsbar gummibåt för att kunna passera de riktigt djupa vattenpassen, klättrande upp för hål i grottan, med mera. Med sina stearinljus som enda ljuskälla… Detta fick mig att fundera på hur dagens trettonåriga kids spenderar sin fritid?
Efter besöket i Lummelundagrottan åt vi en lunch på en gårdsrestaurang ett stenkast därifrån. Jag åt en ”smoothie bowl” (se bild) som var som en rejäl smoothie - gjord på frukt och toppad med färska jordgubbar, banan och granola. Den var faktiskt jättegod och svalkande en varm dag som denna. Och mer mättande än vad jag trodde att en smoothie skulle vara.
När vi hade ätit vår lunch åkte vi in till Visby för att träffa två goda vänner till oss (Albin och Lina) och deras dotter Daga som också semestrar på Gotland denna vecka. Vi fikade på ett kafé vara uteservering låg mitt bland några ruiner mitt inne i centrala Visby. Jättemysigt! Förutom att en kråka sket på mig en gång och försökte två gånger till, men missade dessa gånger. Kråkfan var definitivt ute efter mig!
Dagen avslutades med grillning med Albin, Lina och Daga där de fricampade precis vid havet i Brissund. En perfekt avslutning på en härlig dag!
donniek87 · 3 years
Lite bilder från första dagen i Visby.
Bild 1: Vi har anlänt!
Bild 2: Luly är väldigt nyfiken på gamla övergivna byggnader.
Bild 3: Luly hittade en dörr som till och med hon var för lång för att passera igenom rakryggad.
Bild 4: S:ta Karins ruin.
Bild 5: Streetart.
Bild 6: Utsikt från vår campingplats.
Bild 7-8: Vår lunch och vår middag idag.
Inrikessemester
I år reser vi inom vårt eget land. Detta på grund av rådande pandemi och trots att restriktioner ändå lättas känns det bäst att hålla sig inom landets gränser. Vi har tagit färjan över till Gotland och planerar att stanna här i fem dagar innan vi fortsätter resan mot Öland.
Klockan 3.15 fick vi gå upp i natt då färjan avgick 5.10. Tack och lov har vi bara ett par hundra meter ner till färjeterminalen, så det fanns ju i princip ingen risk att komma försent. Innan klockan ringde hann jag inte sova så mycket (man har ju hunnit vända på dygnet under början av semestern, och resfebern bidrog också till sömnstörningarna) och turen på färjan gav mig heller inte så mycket sömn som jag hade hoppats på. Både jag och Luly har varit trötta idag, men vi har ändå hunnit strosa runt i Visby en hel del, gått på (ett litet) museum om Visbys historiska fängelsehålor och hur folk straffade på 1600-1700-talet, ätit god ”traditionell” italiensk pizza till lunch, badat, ätit glass på Europas största glass-kafé (runt 300 olika sorters glass att välja på - beslutsångest!), handlat och sedan lagat Lulys och Donnies campingsallad innehållandes bland annat halloumi och torkad salami.
Det här med mat på semestern är något som jag alltid gärna väljer med omsorg. Jag vill gärna prova på det inhemska, traditionella köket där jag befinner mig. Nu befinner jag ju mig i Sverige. Det känns alltid skönt att då kunna välja våra svenska klassiker såsom traditionell italiensk pizza, eller varför inte lite thailändsk phad thai. Mat som alltid erbjuds i varje svensk stad och som gärna beställs hem på lördagskvällen i våra svenska hem.
Campingen vi bor på ligger precis vid havet och bara 1,8 kilometer ifrån Visby centrum. Vi har också vår plats på raden närmast havet, så utsikten kan jag inte kritisera - den är fantastik! I skrivande stund sitter jag i min brassestol nere på stranden och njuter av solnedgången.
Vi lägger oss nog ganska snart efter jag avslutat detta inlägg för att ta igen lite förlorad sömn. I morgon ska vi eventuellt träffa ett par vänner som också befinner sig på Gotland.
Hemma, uppackad och trött
Under denna resa har vi kört runt i Estland, Lettland och Litauen. I varje land har vi besökt huvudstaden och en eller ett par kuststäder. När jag stannade bilen här hemma har den precis passerat 200 mil, så det var en betydligt kortare resa än förra året, men ändå lika rolig och full med trevliga upplevelser.
Det har varit spännande att köra i Baltikum. Folk brukar säga att de kör som idioter nere i södra Europa. Jag skulle vilja säga att de fransmän och spanjorer jag har delat vägar med tidigare kör som lamm i jämförelse med hur många balter kör (framför allt de södra delarna av Baltikum). Bilar som kör om bilar, som redan kör om en bil. Eller köra om och tvinga mötande trafikanter ut i väggrenen för att ingen krock ska uppstå. Vägarna är oftast i ganska dåligt skick och ibland känns det som att bilen ska skaka sönder när man kör på dem. Trots detta har jag undkommit otrevliga incidenter i trafiken och jag har faktiskt inte sett av någon heller, tack och lov!
En sak som var ganska klurig (förutom trafiken) i dessa länder är språken. För de första är de totalt olika svenskan eller något annat språk man behärskar. Och för de andra är varje språk i de relativt små länderna också helt olika varandra. När man hade varit i Estland ett par dagar och senare avlagt ett par timmar på vägarna och kört in i Lettland - då var det ett helt nytt språk som gällde. Inte ens ett vanligt “hej” är likt i något av de tre länderna. Engelskan har fungerat helt okej ändå (över mina förväntningar), men det går inte ta för givet att alla kan engelska. Inte ens i de yngre generationerna. Då är det charader som gäller.
Vi har campat under vår resa. Vi har bott i tält på olika campingplatser, och det har inte varit speciellt svårt att hitta ställen att sova på. Däremot är det inte samma standard på campingarna i Baltikum som det är i de andra delarna av Europa jag har rest genom innan. Flera gånger har vi campat i någons trädgård, vilket i sig har varit väldigt fint många gånger. Det blir mindre privat då man oftast tältar väldigt nära andra campinggäster, och det finns inte alltid lika många duschar och toaletter i förhållande till hur många gäster värden tillåter i sin trädgård. Generellt sätt tycker jag att de “trädgårdscampingar” vi har sovit på har varit mysigare och finare än de “riktiga” campingar vi har bott på. De har varit mer personliga och campingvärden är nog mer noggrann om sin egen trädgård än en värd som “bara” jobbar på en vanlig camping.
Som sagt - vi har varit både i huvudstäderna och i några kuststäder. Av huvudstäderna tycker jag att Riga var bäst, tätt följt av Tallinn. Vi har främst varit i den gamla delen av städerna. I både Riga och Tallinn var det lugnt och mysigt i gamla stan, men i Vilnius var det fullt med trafik och ganska bullrigt. Det var svårt att hitta en mysig uteservering att avnjuta eftermiddagskaffet på, utan att bilar dundrade på bara en halvmeter ifrån en. Det förekom inte alls i varken Riga eller Tallinn, och det är ju därför som Vilnius hamnar på en tredje plats för mig.
Av de mindre städerna gillade jag nog Haapsalu bäst. En mycket liten stad, precis vid havet, bara tio mil ifrån Tallinn. Det var lugnt och mysigt och det fanns flera restauranger och kaféer där längs gatorna eller nere vid vattnet. Mitt i staden ligger en stor slottsruin som var mycket trevlig att strosa runt i. Dit vill jag resa igen och bara “känna softet”.
Nu är jag hemma, uppackad och trött. Tack ni som har följt min resa!
På väg hemåt igen!
donniek87 · 5 years
Bild 1: Strandpromenad. Bild 2: Streetart. Bild 3: Slottet. Bild 4-5: The Swedish Market.
donniek87 · 5 years
Bilder från Aibolands museum och dess tusenåriga historia om estlandsvenskarna.
donniek87 · 5 years
Varför kom vi inte hit tidigare?
Idag gick vi upp halv åtta för att komma fram relativt tidigt till Haapsalu som endast ligger tio mil ifrån Tallinn (varifrån vi tar färjan i morgon). Staden är den minsta vi har besökt under vår resa och vi hade förväntningar på att det skulle vara en ganska trist stad. Men just nu är jag lite besviken på att vi inte åkte hit tidigare. Av alla ställen vi har varit på är nog Haapsalu den absolut mysigaste platsen. Visst - staden är liten, men den ligger nära till vattnet, centrum består av en gäng sköna restauranger och kaféer med mysiga uteserveringar och det finns flera butiker här som säljer diverse olika prylar och ting som är gjorde för hand här i Estland. Jusen är är små och pastellfärgade och trädgårdarna ser mysigt omhändertagna ut. Mitt i centrum ligger ruinerna av ett slott som byggdes här under 1200-talet.
När vi kom hit idag och slagit upp vårt tält på campingen (som ligger mitt i centrum på en bakgård) begav vi oss till Aibolands museum. Aiboland är de bygderna runt Haapsalu som beboddes av estlandssvenskar fram till 1944. Muséet var trevligt och visade upp allt om svenskarnas tusenåriga historia här i Estland. Jag rekommenderar detta museum om ni gör besök här i Haapsalu.
Efter besöket på muséet tog vi en fika på ett mysigt white guide-listat kafé, sedan ner till sjön (som egentligen är havet) och svalkade oss (trettio graders värme idag). Sedan strosade vi runt i staden, kikade in i de få butiker som hade öppet en söndag som denna. Kvällen avslutades med middag på en fin restaurang, precis nere vid vattnet med utsikt över solnedgången.
Just nu sitter jag i ”The Swedish Market” (en liten torgplatser mitt i centrum) och ska snart gå tillbaka till campingen för att duscha och lägga mig. I morgon besöker vi resten av butikerna som inte hade öppet idag, sen kör vi bort till Tallinn och färjeterminalen.