Hemsidan & smått och gott!
Dags för en liten lägesrapport om allt som händer här. Vi håller på med allt möjligt här samtidigt. Vi håller på att måla 12 kvm stugorna som bäst. De var i behov av det. Samtidigt har vi börjat på med gräsröjningen runt alla sjöar och Flugströmmen. Gräset växer ju och blir högt så man får gå runt och röja kastplatser och stigar. Idag håller vi på med flugströmmen. Vi får ju passa på när det inte är folk där. Det är ju lugnare med folk här just nu, vilket är förståeligt med tanke på värmen.
Jag tror aldrig vi har varit med om en liknande vår (sommar). Fisket har varit konstigt. Sjöarna har legat som döda. Inga kläckningar att tala om. Dåligt med vak och riktigt dåligt med ytaktivitet överhuvudtaget.
Ändå är jag uppriktigt sagt förvånad över att det har fångats så pass bra med fisk under maj som det har gjorts. Trodde det skulle vara mycket sämre. Så det är inte kört här fiskemässigt. Nu har de lovat lite svalare väder denna veckan, vilket borde vara positivt för fisket. Vi hoppas på det.
Flugströmmen är dock fortfarande för varm. Vi avråder folk från att fiska där men en del vill och då hindrar vi dem inte. Det var 24 grader i går eftermiddag vilket är katastrofvarmt. Fast de få som fiskat där får fisk, främst under tidig morgon. Man får ju börja kl 4 på morgonen nu så länge det är varmt. Det lönar sig att fiska där då. Men vi behöver ha ner temperaturen där till under 20 grader för att få tillbaka riktigt bra fiske. Vi får se hur det utvecklar sig med vädret?
Många har problem med att komma in på hemsidan, eller att se senaste nytt och fångstjournalerna. Vi vet om problemet. Det kommer och går. Grejen är att vi har inte själva kommit åt att kunna redigera hemsidan sedan förra året. Den är gjord i ett program som heter Adobe Muse, och Adobe har slutat uppdatera Muse. De lägger i princip ner programmet, vilket innebär att vi inte längre kommer åt hemsidan. Vi har försökt på alla vis, men har fått ge upp. Detta innebär att vi just nu håller på med en ny hemsida. Jag får se första prototypen i morgon. Så vi ber er ha tålamod för det kommer upp en ny inom kort.
Inte omöjligt.
Hejsan! Det var trevlig läsning i fångstjournalerna idag. Två fiskar registrerade från strömmen. En av dessa fångades vid 9 tiden på morgonen av en av mina tillsyningsmän. Han noterade att flera fiskar visade intresse av hans flugor och en klapp en olivgrön Zonker.en andra fisken togs på kvällen av en tysk fiskare vet inte än på vilken fluga. Idag är det två erfarna tyska fiskare som testar morgonfisket. Vi önskar Petri heil av hela hjärtat. Det kom också upp flera fina bitar ur Specialsjöarna. Bäst gick det för Weronika Albinsson som fick 3 fina i Hallagylet. Vanlig put and take gav 35 inskrivna vilket är mycket bra med tanke på att vi hade mycket få fiskare här denna helg. Det togs bra i V Harasjön,Stora Vångagylet och Stasjön. Fick ett samtal klockan 01 10 i går natt från två st olyckliga herrar de hade av misstag slängt in stugnyckeln in inkastet för båtnycklar. Man är ju inte så pigg så dags på natten men det var bara att masa sig hit och fixa situationen. När jag skulle åka hem så såg jag ljus blinka till vid Aspegylets koja. På vägen ner vid bommen mötte jag en bil på väg upp. Två herrar av något arabiskt ursprung befann sig i den. Det enda de kunde på svenska var “ jag förstår inte” men den frasen behärskade de bra. Min arabiska är ännu sämre så det blev att kommunicera med tecken. Om jag tolkade dem rätt så hade de bara ätit där nere de hade kort för den 9/6 nu var det ju 10/6. Undrar jag om det inte är Ramadan nu då får man ju bara äta under de mörka timmarna vilka ju här är försvinnande få. Jag hade ju inte sett dem fiska så de fick åka vidare. Sedan tog jag en sväng mot Södra bäckasjön för att se om grisarna hade vält  soptunnan. Då stod det en minibuss parkerad där och två män hade parkerat sig i vindskyddet för att som de sade vänta in gryningen. Jag upplyste dem om att det inte var tillåtet att sova i området. Kom så äntligen hem ungefär 02 30. Tror ni att jag är mör idag?
Hälsar Peter
Hejsan nu rockar vi fett.
Det smyger omkring en del halvskumma individer på campen. Det är gäster till Sweden rock som pågår för fullt nere i Norje. Det är trevligt med lite nya kundkategorier. Vi har nu haft rockare här under ett antal år. Problemet för dem är att ingen av dem vill köra ner till festivalen. Vår praktikant snäll som han är fungerar som pendel. Nu ska det visst äntligen komma lite regn nästa vecka. Det blir en lättnad för oss alla. Inte minst fisken  Hälsar Peter
Lite lättnad
 Idag skiner solen lite mildare fast från en lika blå himmel. Ni som vågar prova strömmen på det tidiga morgonfisket går sällan bom har jag sett i våra journaler. Det verkar som om våra kallvattensledning hjälper mot den värsta värmen där. Vi hade 26 grader i inloppet till odlingen i förrgår. Det är en grad ifrån döden. Våra dammar har kallvattens tillflöde som tur och väl är. Annars så går sjöfisket bra och det är bra fart i fisken enligt våra fiskare .
Ha det så gott hälsar Peter.
Morgonfiske - det enda raka!
I detta tropiska klimat vi drabbats av är det som det är med fisket. Sjöarna ligger dagtid som döda. Inga kläckningar, ytterst lite ytaktivitet. Man kan väl kalla det bottenfiske i dubbel bemärkelse. Alltså, det är fiske på bottnen som gäller om man vill ha fisk.
För en flytline-entusiast som jag som gått och längtat efter vak hela vintern är det rena öknen. Känner mig helt snuvad. Först is och ryss-vinter och sen fullt tropiskt klimat en vecka senare. Inte tar den slut heller.
Men det går att ta fisk här. Man hade faktiskt ett riktigt bra fiske i går i lilla Kroksjön, men det är bottenmete med powerbait som gäller. För flugfiskaren är det samma visa. Ner på botten med sjunklina och gärna små nymfer. Hade en gäst här förra veckan som påstod att han haft sitt bästa fiske här någonsin. Jag såg ut som en fågelholk när han berättade det. Det visade sig att han kört med sjunklina, 0,16 i tafs och små guldskallenymfer i stl 14 med sakta, sakta intagning. Det gäller med andra ord att komma på trickset.
Bäst fiske här just nu är på morgonen. Det lönar sig att sätta igång vid 4 på morgonen och fiska fram till ca 9 på förmiddagen. Ni som absolut vill ha chans på fisk, Upp i ottan.
Flugströmmen är egentligen färdig för stängning nu, men vi har inte stängt den ännu. Det finns folk som har rest från andra länder hit bara för att fiska där och absolut vill så det är svårt att neka. Vi har gjort allt vi kan göra med kallvattenledning från odlingen till strömmens intag. Vi har även släppt fisket där från kl 4 på morgonen, och bevisligen hugger fisken där på morgonkvisten. Det var 21 grader där vid 8-tiden i morse.
Vi vill slå ett slag för eldningsförbudet. Absolut ingen eldning i området just nu. Det räcker med en gnista för att det ska bli allvarliga konsekvenser. Det har varit åtminstone 3 bränder i kommunen denna veckan. Så grillning får enbart ske på fast eldplats med grillkol enligt de regler länsstyrelsen fastslagit. Engångsgrillar är förbjudna. Medhavd klotgrill är det bästa. Hade jag fått bestämma så hade inte ens det varit tillåtet. Så allvarligt är läget!
Skitfiske på er!
Håkan
Morgonstund ger fisk i strömmen.
Om någon till äventyrs har missat det så har vi extrem hetta nu. Flugströmmen klarar inte av att hålla nere temperaturen mitt på dagen. Så i stället för att stänga en så släpper vi fisket från klockan 4 på morgonen. Då är vattnet som kallast efter nattens flöde som har sänkt tempen med några grader tack vare den kallvattensledning som vi dragit från odlingen. Så från och med i morgon så är det alltså tillåtet att börja klockan 0400 om någon redan då har gnuggat sömnen ur ögonen. Så kör vi ett tag så får vi se om vi måste stänga längre framöver.
Hälsar Peter.
Med livet som insats
Hejsan ! Igår kände jag mig rätt hjälplös. Jag hade gett mig fanken på att få ihop kallvattenspipen fram till pumphuset vid strömintaget. Beväpnad med allehanda verktyg och två käcka gossar från campen gav  vi oss på jobbet. Jag drog på mig vadarbrallorna och tog ett par steg ut i vattnet som var ca en halv meter  djupt. Det var som att  trampa i luften jag bara sjönk ner i dyn.Där stod jag med en motorsåg i ena handen och en spade i den andra. Jag försökte förtvivlat att hitta fastbotten med spaden. Helt resultatlöst och jag bara fortsatte att sjunka när  vattnet nådde över kanten på vadarna så blev det riktigt obehagligt även om vattnet hade badtemp. Med hjälp av de käcka gossarna från campen så kunde jag komma loss till sist men det var mycket otäckt att känna sig så bottenlöst hjälplös. Vi lyckades efter mycket tråcklande och några fula ord att få ihop pipen . Jag slet bort tätningen i dammens utlopp och vattnet flödade som det var  tänkt. Det ser bra ut och det ska bli spännande att följa temp.kurvan  i strömmen. Hoppas bara att det kommer tillräckligt många liter vatten för att få en bra effekt. På natten när vi kör den lilla pumpen kommer temperaturen att sjunka rejält i alla fall. Vilket torde se till att morgonfisket blir bra. Jag är själv mycket hoppfull en så enkel åtgärd kan göra mycket. Synd bara att jag inte tänkte på denna möjlighet för en herrans massa år sedan. Detta kommer att innebära att strömmen kommer att kunna hålla öppet hela sommaren med möjlighet till trevligt torrflugefiske som omväxling till alla förtyngda streamers.
Ha det så gott hälsar en sliten Peter.
Urstark kämpe.
Hejsan ! Ska försöka att skriva några rader idag. Det är så hektiskt nu. Fullt ös varje dag med utsättningar i våra specialvattnen dagligdags. För att inte tala om vår populära flugström som fyller 30 år på söndag. Ca 90000 fiskare har svingat sina spön där sedan starten och 270 ton fisk har satts ut imponerande siffror. Jag provade några kast i Björnagylet och drog framför näsan på Håkan på en av Linnébygdens bågar. Vilken fight den var fantastiskt kämpaglad och ville aldrig ge sig. En snabbtitt på fisken visade på en helt intakt stjärtfena. Den vägde kanske 1,3 kg men drog som en 3 kilos fisk. En liten knyck med peangen så var den fri igen och kan komma någon annan tillgodo. Vi har ju varje år problem med för varmt vatten i strömmen och jag har gett mig fanken på att hitta en lösning med en kallvattens ledning från Tuesjöns djuphål. Nu kom jag på en enkel om än provisorisk lösning . Vi samlar in utloppsvattnet från våra dammar som har kylvatten i en ledning som vi låter mynna ut framför strömmen intag. Det kommer att kyla ner vattnet några grader så att fisken blir hugg-villig och pigg. Vi räknar med att från och med måndag så ska det ge effekt som förhoppningsvis räcker över sommaren. Så att vi slipper att stänga vilket vore en befrielse och en välsignelse för alla fiskesugna semesterfirare.
Sommar fiske gäller!
Ni undrar väl vad som händer här? Det var någon vecka sedan vi skrev sist. Mycket har hänt och väldigt mycket folk i omlopp. Vi har haft fullt upp från morgon till kväll. Vi har ju drabbats av juli värme. Ur led är tiden....!
I alla fall, Flugströmmen har trögat lite i värmen, men det går fortfarande att fiska där. Det får dock inte bli så mycket högre temp där. Ligger runt 20-21 på eftermiddagarna och runt 18 på morgonkvisten. Vi jobbar just nu på en provisorisk lösning där vi ska utnyttja kallvattnet vi pumpar upp i odlingen och leda vidare till strömmens intag. Vår förhoppning är att det ska sänka tempen i strömmen något. Vi får se?
Fisket får betecknas som sommarfiske. Dagtid behöver man söka fisken lite djupare. Bottenmete med power bait har dominerat fångsterna. Speciellt i specialsjöarna har man fångat riktigt bra med fisk senaste veckan.
För flugfiskarna så har Montana med Guldhuvud fiskad lite djupare gett bra med fisk. Flicksländenymfer sakta på ett par meters djup har också fungerat suveränt. Booby och sjunklina är naturligtvis också i en klass för sig.
Nu står en ny helg för dörren och nya fiskemöjligheter.
Varmt Välkomna!
Bokningar försvunna?
Pga serverkrasch till vårt bokningssystem i natt har vi blivit av med alla bokningar som är gjorda hos oss efter Kristi Himmelfärdsdagen. Alltså torsdag 10/5. Har ni bokat stuga, camping eller något annat och fått bekräftelse på det från i torsdags så ber vi er höra av er till oss snarast så att vi får kolla om er bokning finns kvar? Den är troligtvis försvunnen och vi har inget sätt att återfå den. Måste bokas om på nytt. Inte heller vet vi eller har koll på vem som har bokat eller vad. Ring oss omgående på 0454-47050.
Håkan
Våra öppettider till Kristi Himmelsfärd!
Receptionens öppettider Kristi Himmelsfärdshelgen Torsdag 08.00 - 18.00 Fredag 08.00 - 16.00 Lördag 08.00 - 16.00 Söndag 08.00 - 16.00 Varmt välkomna 🌸
Nattlig Bevakning & Fiskeetik!
Peter och jag var på utryckning i natt. Vi hittade ett gäng som höll till nere vid Vielången  som var synnerligen misstänkt. Så vi smög oss på dem och iakttog dem under en längre tid. Men tji fick vi! De grillade bara. Såg riktigt mysigt ut. De sjöng och skrattade. Hur vi än spanade så fanns inga spön att se någonstans. Så vi lämnade dem i godan ro utan att störa. De märkte oss aldrig.
Vi hade inte heller hjärta att köra bort dem från vår koja och grillplats. Det är ju ingen allmän plats och vi är inte så förtjusta i nattliga besökare utanför fisketider. Men det var ju Valborg och de störde ingen.....
En annan sak jag funderat på den senaste veckan är det här med fiskeetik? Anledningen ��r några incidenter jag själv råkat ut för på kort tid. Jag kom ner till Flugströmmen efter middag för någon vecka sedan. Hade en vän som fiskade där och tänkte göra honom sällskap ett par timmar.
Det första jag stötte på var en fiskare som var arg på en annan fiskare. han var irriterad på att en fiskare parkerat på bron nedanför kojan. Han hade tydligen stått på samma ställe hela förmiddagen utan att flytta sig. Jag tänkte lite nonchalant i min skalle att göra så är ju bara dumt av den som gör det, för då får ju de andra första tjing på resten av strömmen.
Men det visade sig att det i poolen nedanför stod 5 fiskar på lit de parade, och personen ifråga gav sig inte förrän han hade drillat och vänt på allihop. Därav var de andra irriterade. Han lät ingen annan få komma till. Det där är ingen bra fiskeetik.
Senare samma dag så fiskade jag och min vän långt upp i strömmen. Efter ett tag så satte vi oss på en bänk och pratade lite. Det kom en man och gick förbi oss och fortsatte upp mot pumppoolen. Vi reste oss och skulle börja fiska igen. Jag tänkte gå tillbaka upp och fresta en fisk jag hade haft efter flugan någon halvtimme tidigare. Jag går upp mot nacken när jag plötsligt ser mannen komma gående nerströms på andra sidan. Han hade gått runt och siktade in sig på nacken jag var på väg till. Jag avvaktade lite för att se vad han hittade på? Han stövlade ner till nacken och satte sig på en stol och började fiska nerströms, lyckligt omedveten om att han säkert skrämde fisken som stod någon meter utanför där han satt.
Då tänkte jag att jag går förbi upp till nästa lilla pool och fiskar av ett par intressanta partier där. Sagt och gjort. Hade inte mer än börjat då personen i fråga vänder sig om och börjar febrilt kasta uppströms i den poolen jag fiskade i. Jag blev rätt paff. Antingen hade han ingen som helst fiskeetik eller så ville han markera för mig att han paxat bägge poolerna. Jag vet inte? Grejen för mig är att jag flyttar mig gärna för våra kunder. Vill någon fiska där jag står så behöver de bara be mig. Så det gjorde mig inget. Jag flyttade. Men, jag tänker på om det hänt någon annan? Ett under att det inte blir slagsmål vid våra fiskevatten?
I söndags kväll fick jag ett par timmar över och tog flugspöt och landade vid Dammets Gyl. Jag var helt ensam vid sjön och det är så jag helst vill ha det när jag fiskar. Inte så att jag är asocial eller har något emot andra fiskande, men när jag fiskar för egen skull, så att säga, så är jag ensamvarg.
Jag hade ett intressant fiske utan att fånga något. jag hade gått över till andra sidan och det var en fisk som patrullerade strandkanten och gjorde utfall mot småmörten. Troligtvis en öring. Men mina nymfer struntade han i. Efter en stund så kom det en pappa med sin son och började rigga sina spön. Inga problem. Tror ni inte att de börjar gå runt sjön och pappan ställer sig på bryggan bredvid mig en 10-15 meter bort. Han gör inget fel egentligen. Vi pratar lite och han är jättetrevlig. Men för mig var fisket över. Det enda jag reagerade på är att om hela sjön är tom på folk, varför går man och ställer sig precis bredvid någon annan och fiskar? Jag packade ihop och åkte någon annanstans. Jag gör så. Inte för att vara otrevlig, men jag söker lugn och ro när jag får chans att fiska.
Oavsett, så reagerar jag lite på hur vi beter oss som fiskare? Ibland tror jag det är så att vi inte tänker oss för. Jag har säkert också trampat fel någon gång utan att veta om det? Fast jag skulle vilja uppmana oss alla att visa lite hänsyn till varann. Med sunt förnuft kommer man långt. Behandla dina medfiskare som du själv vill bli behandlad!
Skandal Vandaler
Vi har haft besök av mindre begåvade vandaler som har roat sig med att tömma ut soptunnornas innehåll på marken. Vid Stora Kroksjöns badplats för att ytterligare höja stämningen så lyckades man även med konststycket att lägga omkull Bajamajan. Det är verkligen förvånande att man bara orkar att köra sådana billiga trix det är ju enligt mitt menande rätt lågt. Nåväl annars har en kvarnsten fallit från mina axlar. Vi räknade de kvarvarande storfiskarna i under ett hundratal vilket räcker max tre dagar med detta fisketryck vi nu upplever och jag hade nästan börjat att bita på naglarna. Då ringer leverantören och kommer tre dagar tidigare än väntat . Det var i grevens tid och plötsligt var alla bekymmer som bortblåsta. En härlig känsla för en stressad man
Ordningen återställd!
Nu är vi på banan igen med fisken. Jag skrev ju i går att vi hade ebb på storfisken och inte fick nya förrän i slutet på nästa vecka. Gissa vad? Vår huvudleverantör ringde igår och var på väg ner. Fisken han kom med var kanonfisk. Bra fenor, kanonsilver & stora. Så nu är dippen redan över.
Den nya Pumpen är igång!
Igår fick vi igång den nya pumpen i Flugströmmen så nu är allt som vanligt igen och vattenflödet som det ska vara. Det känns skönt.
Däremot dippar storleken på fisken i strömmen och specialsjöarna för tillfället. Vår egen stora fisk är på upphällningen och vi får vänta på en ny leverans till slutet på nästa vecka. Vi har fått hem ett lass som vi har blandat med den sista resten av vår stora fisk. De nya ligger på mellan 1,5 - 2.5 kg. Så en liten nedgång på snitt-storleken på fisken har vi just nu.
Fisket i helgen som gick var så där. Det var många som hade fint fiske, medan andra hade problem. Hemligheten visade sig vara att fisken gick riktigt djupt. De som körde med sjunklina och Booby hade kanonfiske. Även bottenmete fungerade ypperligt. De som körde i ytan och på frivattnet hade det jobbigare.
Pumpfördröjning!
Den nya pumpen är på plats men inte i bruk ännu. Det dröjer till mitten av nästa vecka. Det var naturligtvis inte kompatibelt med elsystemet vi hade utan det får till lite nya grejor som måste beställas. Men det kommer. Tålamod är en dygd, sägs det ju.
Vi har haft besök av några marodörer igen förra helgen upp i övre änden av Västra Harasjön. I lördags, enligt utsago. Det var 3 stycken i en ljusare XC 60 med några år på nacken. De hade tagit upp ca 10 kg fisk och slängt allt i soptunnan uppe i övre änden av sjön. Dessutom hade de fångat en fin öring på ca 1,5 kg och lämnat den hängandes i ett trä. Man blir rätt arg över sådant. Så har någon sett något som kan hjälpa oss identifiera dessa personer så tar vi tacksamt emot tips. Man kan väl lugnt säga att de inte bör besöka oss mera. Ska man inte behålla sin fisk så är catch & release tillåtet. Att däremot ta upp och slå ihjäl och slänga fisken är direkt osmakligt och definitivt inte god sportfiskeanda. Då bör man låta bli att fiska och börja spela golf eller dylikt...
Ny Pump på gång!
Så är äntligen den nya pumpen till Flugströmmen på gång. Den hämtas idag och ska kopplas in under morgondagen om allt klaffar som det ska. Inte en dag för tidigt. Sen är vi på banan igen med Flugströmmen.
Vi har bråda dagar här med allt som ska klaffa och vara i ordning. Ringvägen fick sig en första skrapning i går efter allt Sveaskog ställt till med under vinterns kalhyggen. Alla vägarna kommer att ställas i ordning men det dröjer lite till. Det är mycket som ska stämma med vädret för att det ska bli bra.
Fisket är dock inget att klaga på. Det verkar som de flesta fiskare har hyfsat bra fiske här just nu. naturligtvis är det olika på olika dagar men totalt sett så hugger det för både flugfiskare, spinnfiskare och metare.
Roligt är att Öring hugger bra. Det är många som får öring just nu. Lika dant varje år. Regnbågen dominerar under större delen av året med tidig vår så är verkligen öringen på gång.