Home, sweet home
15. oktober, 2021
I dag havde vi dagen fri til at lave en slutspurt af de ting vi manglede. Vi arbejdede på vores ellers forsømte spørgeskema-opgave, og hyggede i paris til hen på eftermiddagen, hvor vi hoppede på bussen mod lufthavnen.
Klokken 21.30 landede vi i Københavns Lufthavn efter en skøn og lærerig uge i Frankrig. Vores kufferter er fyldt med gode oplevelser og et styrket samvær. Nu skal vi hjem og holde efterårsferie. Vi håber i har nydt at følge med os på vores rejse!
Godnat~~
- Camilla, Anna-Sara, Christian, Diana og Sara
Finale
14. oktober, 2021
I dag konkluderede vores studietur! Vi startede med at tage metroen til Paris' Red Light District i Montmartre. Her blev vi mødt af nogle søde guides, der tog os med på en alternativ guidet tur i Montmartre. Vi har set en masse sej street art og også hørt om stedets kulturhistorie.
Bagefter tog vi direkte til den danske ambassade, hvor vi fik et oplæg om fransk militær- og sikkerhedspolitik. Og vi var så heldige at få det præsenteret ved selveste Prins Joachim!
Vi sluttede dagen af på en restaurant, hvor vi spiste en fællesmiddag med vores klasse, overklasse og lærere. En super hyggelig afslutning på turen!
Bonne nuit~~
- Camilla, Christian, Diana, Anna-Sara og Sara
vierifrankrig · 3 years
Ah, I see you're a man of culture as well
13. oktober, 2021 I dag gik turen til Louvre, et fantastisk kunstmuseum! Selve bygningen er et kæmpe palads, og fungerede som kongeresidens indtil 1793, hvor det blev omdannet til et museum. I dag er det verdens største museum, med næsten en halv million værker i dets varetægt og omkring 10 millioner årlige gæster. Så det giver sig selv at vi langt fra nåede at skrabe overfladen.
Bonne nuit~~ - Camilla, Diana, Anna-Sara, Sara og Christian <3
Bonjour, Paris
12. oktober, 2021
Så er vi landet i Paris! Og det tør siges at byen er lige præcis lige så smuk som vi havde forestillet os - hvis ikke meget mere.
I dag var der mere eller mindre frit spil. Nogle af os brugte hele dagen i de parisiske gader, hvor vi virkelig fik snuset til byen.
Resten af os var i Versailles og se Versailles slottet, som er et af de største slotte i Europa, og var beboet af mange franske konger før den franske revolution.
Om aftenen var nogle af os nede for at se Eiffel-tårnet, og det var bestemt ikke et skuffende syn. Og præcis klokken 22, begyndte det at glitre for en kort stund. Hvilken dejlig overraskelse ! <3
Bonne nuit~~
- Camilla, Anna-Sara, Sara, Diana og Christan
✨✨ stemningsbilleder fra Paris:
Au revoir, Normandie
6. juni, 1944 11. oktober, 2021
På vores anden og sidste dag i Normandiet gik vi all in på D-dag! Vi startede med at gå en tur langs Gold Beach, hvor del af invasionen fandt sted.
Så var vi på et museum, hvor vi også så en spændende film om begivenhederne.
Vores sidste stop før vi drog mod Paris var den amerikanske kirkegård. Der havde været en masse larm i bussen, men så snart vi trådte ind på kirkegården, blev der helt, helt stille. Der var noget helt ubeskriveligt rørende over stedet, og de næsten ti tusind grave der strækker sig så langt øjet rækker.
Bonne nuit fra Paris~~
Camilla, Diana, Anna-Sara, Christian og Sara
Vi er landet!
10. oktober, 2021 Vores første dag i Normandiet bød på et kulturchok lige fra morgenstunden, da vi stod op til et morgenmadsbord bestående udelukkende af kaffe og kage. Klokken 8 sad vi i bussen på vej til Mont Saint Michel. Det tog nok 2 timer at komme frem, men det var sandelig turen værd! Vi gik i cirka en halv time, og så kunne vi ane noget der lignede et Disney-slot gennem tågen.
Mont Saint-Michel er en ø beliggende ved den franske nordkyst, hvis navn kommer af, at det efter sigende var ærkeenglen st. Michel der pålagde biskoppen at bygge et kloster og en kirke. Desværre kom vi lige den ene dag om året hvor man ikke kan komme op til toppen. Men det lod vi os ikke slå ud af - øen havde nemlig en masse smukke bygninger, gader og udsigter at dele ud af.