ninaenkikiopvakantie · 2 months
Off to Barcelona!
Het is weer zover. We gaan weer op pad en ik hou een deel van al onze "avonturen" bij op deze plek. Het schijnt dat ik vorig jaar geen zin had om dat doen maar nu wel weer dus. Pak je leesbril een een goed glas wijn en vermaak je maar met de komende berichten.
Dinsdag zijn we vertrokken met de trein naar Barcelona. Interrail. We wilden kijken of het bevalt. De reis verliep aanvankelijk goed maar het valt me op hoe veel vertraging er is. In totaal op de reis van 13 uur 3 uur. Dat is best veel natuurlijk. We kwamen om 23.00 aan in het appartement. Geheel tegen onze gewoontes in hebben we een taxi genomen. Ik had geen zin om nog te martelen met public transport. Te veel uitzoeken enzo. De taxi beviel wel goed. Toen we de zooi in de kamer hadden gedumpt gingen we op zoek naar wat eten maar daar was het al te laat voor. Of we liepen de verkeerde kant op. Dus cola aan de bar. De reis was lang en in verhouding duur als je alleen naar een stad reist. Volgende keer✈️
Over Rome en weer terug naar huis.
De laatste dag in de stad hebben de kinder wat geshopt en wij wat rondgelopen. Winkeltjes bekeken enzovoort. Heerlijk dagje ook. Einde van de middag weer op een terrasje gezeten. Driehoekige broodjes, trapizzini's en arrancini's (risottoballen met vulling gegeten). De oranje en rode drankjes waren deze vakantie het lekkerst. Aperol Spritz en Americano's en Negrino's. We hebben ze thuis nagemaakt maar dan is het toch anders. We hebben s avonds Aziatisch gegeten bij Baby Bao. Nina miste rijst. Geen probleem. Maar afsluiten zonder italiaans diner is toch eigenlijk niet wat ik me had voorgesteld van deze vakantie
Na een paar dagen in Rome waren we voor nu klaar. Vier dagen was voor nu wel voldoende. Het is een intense stad qua toerisme en overweldigend wat betreft de architectuur, kunst en geschiedenis. Ik wil nog wel een keer terug hoor, zeker, op een later moment.
Terug naar Nederland. Vanwege de milieuzones in Rome konden we pas na tien uur s ochtends weg uit de parkeergarage. Ik had gezocht op g-maps hoe ik op zo'n fatsoenlijk mogelijke manier, zonder me te mengen in het verkeer in het centrum de stad uit konden rijden. Uiteindelijk bleek dat ook nog sneller te zijn dan wat de navigatie van zowel de auto en Google maps ons adviseerden.
De reis ging goed. Voorspoedig zonder gekkigheid. We zouden onderweg een plekje zoeken om te gaan overnachten. Niet in Zwitserland. Dat was nog niet ver genoeg. In zuid Duitsland hebben we onderweg wat gezocht maar konden niets vinden. We waren daar nog redelijk fit dus hebben we besloten niet te overnachten. Uiteindelijk verliep de reis prima en waren we relatief fris. We hebben dus weer, ondanks de andere voornemens, doorgereden en waren om half vier thuis.
Over de markt, uitbundige aperativo, verveling en truffels
Deze dagen waren nog niet geplaatst. Weer even terug naar de Abruzen...
We zijn vanochtend weer naar Teramo geweest. Er was markt. Dat willen we natuurlijk niet missen. Plastic uit China, textiel uit China, lokale kaas, bio groenten lokaal geteeld, lokale worst. Leuk hoor (dit vind ik dus niet onverwacht. Maar goed. De markt was wel ok. De lege straten die we in de avond zagen waren er nu niet. Alles supervol en druk en levendig. Er was overal muziek. Terrassen druk. Kortom de stad was wakker. We gingen natuurlijk ook wat eten en drinken rond de lunch. We wilden eigenlijk wat drinken en dan beslissen wat we gingen doen met de lunch. Er werd ons bij het bestellen nog gevraagd of we een apperatief wilden hebben. Lekker toch. Voor vier personen dan maar.
Dit is wel heel erg wat ik nu ga schrijven. Het is zo Nederlands. 5 euro. Dat is wat dit kostte. Hoe doen ze het ervoor.
's Middags bij de B&B was het regenachtig. Het rommelde wat. We konden nog niet zwemmen. Meta had volgens mij nog een appeltje met mij te schillen. Ze ging m'n neus en oren epileren. Deed ze met liefde. Ik hield me groot maar vond het niet echt heel leuk. Ik heb nu geen overtollige haren meer op plaatsen in het zicht.
's Avonds zijn we naar Campli gereden. Daar staat een een kapelletje waar je als boetedoening en voor wat vergiffenis op je knieën de trap op moest. Leuk hoor maar het heeft niet mijn interesse. Meta schrok daar door een opgezette non. Dat vond ik dan wel weer een soort van lollig. We hebben even geborreld en toen bij "het beste restaurant uit de omgeving" gegeten. Fameus om hun truffel gerechten. Nu vind ik truffels op z'n tijd best lekker maar in alle gerechten wat we aten zat truffels. Vind ik wat veel. Los daarvan vond ik het eten ook lomp, zwaar. Niet heel verfijnd dus.
Het was een leuke dag. Niet verrassend, wel ok.
Over Rome (3)
We hebben vandaag een streetartroute gelopen. Heel Rome is ondergespoten met graffiti. Ik hou er wel van. Je hebt toch het gevoel in een grotere stad te zijn. Wat me opvalt is dat wat op de muren is gespoten soms een politieke of maatschappelijke lading heeft. Dit zie je bij ons minder.
Terug naar de route. We hebben een paar uren rondgelopen in de wijk naast Trastevere. Even de Tiber oversteken en dan een stukje zuidelijk. Het is een industrie achtige wijk. Geen grote toeristische dingen te zien. Er waren een aantal murals die echt wel geslaagd zijn. Voor mij degene die de meeste indruk achterliet is de wolf op de flat. Prachtig, groot, indrukwekkend.
Over Rome (2)
Nadat we wakker waren hebben we ons natuurlijk even opgefrist. We hadden natuurlijk geen ontbijt We hebben een kioskje gezocht voor koffie en een broodje. Ik hou van zo ontbijten. Snel en onderweg. De ontbijtjes die we op de adressen hebben gehad is natuurlijk niets op aan te merken maar ik kan daar niet tegen. Ik wil dan het liefste na het ontbijt meteen slapen. Te zwaar voor mij. Je kunt dan natuurlijk alleen ontbijten met fruit maar dat lukt natuurlijk niet als daar versgebakken hartige taarten en worst naast staat. Dan hou ik toch teveel van lekker eten.
We zijn naar Vaticaanstad gelopen. We waren er om half 9. Het was er al superwarm en heel druk. Het viel niet op maar in de schaduw onder de galerij stond iedereen te wachten. Toen de deuren open gingen zag je de rij naar binnen gaan. Blij dat ik daar niet tussen stond. Hetzelfde (onmeunig druk) gold ook voor het Pantheon en de Trevi fontijn. Ik zou nog wel een keer terug willen op een rustiger moment om naar binnen te gaan. Weer veel kilometers gelopen, lekker gegeten en geborreld daar.
Over Rome (1)
Na de plek in de Abruzzen zijn we verder gereisd naar onze laatste adres deze vakantie in Italië. Rome. De autorit was adembenemend. Zo oversteken van de Adriatische kant naar Rome is als je van autorijden houdt een mooie rit. Rustig op de weg. Prachtig landschap.
In Rome is het wel even wennen aan verkeer. Wat een hel. Midden in Rome viel m'n navigatie uit. M'n telefoon bevroor... Het is allemaal goed gekomen en we hebben de auto daar bij een particuliere parkeerplek achtergelaten. Tien minuutjes lopen naar het appartement. Maar het was eerst tijd voor koffie. Rome is echt een heerlijke stad. In de wijk waar we waren waren was veel Horeca. Overal plek. heerlijk koffie en dolce. Toen we de spullen kwijt konden hebben we even uitgepuft. Airco op standje mortuarium. lekker afkoelen. Tegen de avond zijn we op pad gegaan. Een wandeling door de stad. We liepen richting Colloseum. Prachtig. Net een open lucht museum. We hebben genoten van de eerste dag in Rome.
Over strand, verrassende straatjes en onverwachte dingen.
We zijn donderdag naar Pineto gereden. Dat is een dorp aan de kust. Het is een echte toeristen plek. We reden voor we daar aankwamen kilometers langs de kust langs allerlei andere dorpen en Pineto zag er van alles wat we hebben gezien op de heenweg er het leukste uit. Er waren nog wat oudere huizen te zien terwijl de andere dorpen weinig authentieke huizen hadden. Pineto was mooi. We hadden de badlakens onder de bomen (sparren) neergelegd vanwege de schaduw. Even lekker gezwommen en geluierd. Daarna hebben we in Spineto ook lekker gegeten. Cocktails gedronken en ijs gegeten. Gisteravond zijn we naar Teramo gereden om dat stadje ook te bekijken.
We hebben eerst wat door de winkelstraat gelopen en zijn toen naar het museum voor contemporary art geweest. Er was een expo over een Spaanse schilder. Was niet heel boeiend helaas. Een mooi overzicht maar het greep me niet. Er stond op de gevel dat het een museum was voor vernieuwende conceptuele multimediale, fotografie achtige kunst was. Helaas.
Dolce Vita past bij het stadje. Het was er wel erg rustig voor een vrijdag maar wat er rondliep zag er goed gekleed en mooi uit. We hebben er eerst wat gestruind en daarna gezocht naar een plekje om te eten. Wat we eigenlijk altijd doen is op zoek naar zijstraatjes. We kijken dan waar niet teveel gezinnen zitten maar locals. Automatisch gaan we er dan vanuit dat het lekker eten is. We liepen dus in een heel schattig straatje, vrij smal. Veel tafeltjes en stoeltjes en kwamen uit bij Contempo bar. Een café waar je ook kon eten. Wat drinken besteld en de ober heeft ons wat tips gegeven voor de gerechten op de kaart. Het was vrij onverwacht en experimenteel maar heerlijk. Een voorbeeld is mosselen in panko gebakken met cocossaus. Of, rauwe vis met een gazpacho van courgette. Het smaakt echt beter dan het klinkt en zag er op de kaart, in het Italiaans beschreven, ook een stuk exotischer uit.
Verrassend en onverwacht.
Voor we op vakantie gingen hadden we een discussie over de vakanties zoals we die nu vieren/ voeren/ hebben. Ik vond de vakanties zoals we die de laatste jaren hebben gedaan (verwend als ik ben) voorspelbaar en soms wat saai. (...rijden we weer een prachtig dorpje in. Kerkje bekijken, koffie aan de bar, ergens een broodje eten en weer verder... En dat 1500km rijden vanaf huis. Een plek zien die je in een andere vorm al kent) We kwamen erop uit dat we dit jaar weer in een huisje/ b&b gingen om te zoeken naar onverwachte momenten.
Bar Contempo was een onverwachte plek met verrassend eten. Daar ga ik voor!
Over het zwembad
We hebben tussen het kletsen door vijf krekels gered uit het zwembad
Over het eten en de specialiteit uit de regio
We zijn 's avonds na aankomst bij Casa Amarita even wezen eten in een dorp. Ik had op Google gezocht en een plek met positieve reviews gevonden. Daar heen dus. Heel bijzonder. Alles in de reviews ging over de kwaliteit van het eten maar niet om de sfeer. We zaten namelijk in een huiskamer met heel veel licht en papieren kleed op de tafel als bij een Chinees. Voor de deur stond de auto uit de streek. Panda 4x4.
De tuin was een ravage. Door de hagelbui waren alle partytenten ingestort. Het bleek niet uit te maken want toen we weggingen zat de hele tuin alsnog vol.
Ook hadden ze naast de karige sfeer haast niets vegetarisch of vis op de kaart staan. Alleen maar vlees. Het begint met een aperitief van het huis. Arristoccini. Schapen vlees op een stokje. Alleen wat zout erover en hopla op je bord met geroosterd brood gedoopt in olijfolie. Vier stuks voor iedereen één. De meisjes aten er ook wat van ondanks hun overtuigd vegetarische leefstijl. Ik vond het heerlijk alleen vond ik het wel wat klein en weinig... Dat vindt dus iedereen want je bestelt ze in bundels van 20 of 50 stuks. Er zijn drie varianten geloof ik. Lam, varken en ik dacht lever.
Voor de meiden was het eten geen succes maar voor mij wel. Ik was vergeten een foto te maken dus heb ik deze even gejat. Zo zag het er ongeveer uit. Op een papieren tafelkleed dus. Op een plastic bordje.
Ik hou er nooit zo van om bij te bestellen tijdens het eten. Ik heb dat nu wel gedaan. Niet een bundel hoor maar een paar losse stukjes. Ondanks alle negatieve punten geef ik deze tent toch 4.5 van de 5 sterren. Allemaal door de stokjes. Mmmm. Lekker.
Nog een keer pootje baden, steile paden, lunch, stadje en poffertjespan.
Maandag zijn we naar de kust gereden. We hebben daar tegen de avond een plekje gezocht bij portonovo. Het is een natuurgebied met een kiezelstrand. Geen parasolletjes met ligbedjes maar een freebeach. Lekker daar gesnorkeld. Nina ging weer schelpjes zoeken. Uit verveling. Ook hebben we gekeken naar de Italianen die zo mooi gekleed en tot in de puntjes verzorgd uit eten gaan bij het restaurant aan het strand. Ik vind het mooi dat ze er zo chique en netjes uitzien voor een etentje. Kan ik nog wel wat van leren. Jammer alleen dat hun tatoeages het wat ordinair maken.
We hebben gisteren een wandeling gemaakt in het dorpje waar we in de B&B zaten. Het was heel hoog met veel steegjes en doorgangen. Leuk om te zien. De foto's staan op m'n camera en niet op m'n phone. Die komen nog wel een keertje dus.
's middags zijn we naar Fabriano gereden om te zien waar het tekenpapier vandaan komt. Daar een aperitief gehad en 's avonds gegeten bij een Japans restaurant. De meiden kwam pizza hun neus uit. Mij nog niet hoor. Ik hou van alles wat deeg is en uit de oven komt.
Elke lunch op de B&B maken we zelf natuurlijk. Lekker een salade met vis, olijven, artisjokken enzo. Meiden hebben focaccia of geroosterd brood met tomaat en mozzarella ofzo. Heerlijk. Voedzaam maar niet echt zwaar.
Poffertjes hebben we natuurlijk gehad maar ik dacht even aan onze auto. We hebben echt een mega hagelbui op de pet gehad. Niet letterlijk want als alleen Kiki had een pet op en we waren binnen. We liepen toevallig in een supermarkt. Het leek wel of de hel losbrak. Enorme hagelstenen op het metalen dak. Wat een herrie. Wij kwamen er goed vanaf maar de auto is gedeukt. Alles wat metaal is zitten deukjes of echte forse deuken in. De achterlamp is ook kapot. Een hoop schade. Het is al gemeld bij de verzekeraar en na de vakantie kan ik de schade laten taxeren. Als laatste plaat, de plek waar we nu zijn en een wolk.
Eind goed al goed.
Kapel, pootje baden, steile weggetjes
We zijn in de ochtend naar een kapelletje gereden. En gelopen want we konden er niet helemaal komen. Het was 700 meter klimmen met om de zoveel meter een reliëf met het een stukje paasverhaal. Met hartslag 150 kwamen we boven want het was behoorlijk steil. Rondje gelopen daar. Nog even wat grotten bekeken, was lekker koel. Toen liepen we naar beneden. Best last van m'n knie (weer). Toen we beneden kwamen ontdekte Meta een stroompje waar we konden pootjebaden. Kon ik m'n knie koelen. Was een Lourdes ervaring. Pijn weg. In de B&B even gezwommen 's middags en chillen. We zijn 's avonds naar Rosario gereden. Supersteile weggetjes. Een echte uitdaging. Want schakelen naar z'n twee kon vaak niet eens. Het eten boven in het dorp was er heerlijk, wijntje prima. Dat was weer een dag in het wonderschone Italië.
2022 Italy
We zijn dit jaar op drie plekken in Italië, de Marken, Abruzzen en we sluiten af in Rome voor een paar dagen. We zullen af en toe wat fotootjes posten zodat jullie van een afstandje kunnen meegenieten.
Even kort over de reis. We hebben de rit goed doorstaan. De airco deed het deze keer wel goed. We hebben de eerste dag 650km gereden tot ergens bij de Zwitserse grens. Kamer was wel goed maar het restaurant beneden zou door moeten gaan voor een Aziatisch restaurant. Wat ik te eten had was kipschotel met zoetzure saus en bloemkool. Blech. Echt vies.
In Italië hebben we een heel mooie plek. We hebben een zwembad voor de deur, gedeelde keuken en een ontbijt klaarstaan. Goed geregeld Meta!
Lekker geslapen in een lekker bed. Lekker gedoucht onder een stortdouche waardoor de adriatische kust nu een tekort heeft aan water.
Vanochtend voor het ontbijt hebben we al gezwommen. Nu gaan we even wat boodschappen doen en een kerk bekijken denk ik.
Ciao!
Over kunst, design, keramiek en parapluutjes
Nu vraag je je misschien af of Kroatië alleen bestaat uit elke dorpjes en strand. Wij ook. Gisteren en vandaag vielen ons wat andere zaken op.
We waren u Novigrad en dronken daar wat koffie. Hier hingen dus wat parapluutjes in de straat. Ziet er vrolijk uit. Was niet in andere dorpjes ge zien. Toen liepen we langs de kerk en kwamen we een ienimieni museumpje tegen. Een ruimte met veel poppen en stukken steen uit de kerk met decoratieve elementen. De poppen gebruikte ik in eerste instantie om Nina te laten schrikken omdat die dat heel eng vind. Later bleek dat dus een museum te zijn. We kregen een rondleiding van een dame die daar werkte. Op zich goed want dat ze er was, ik vond er in eerste instantie niets aan. Door het verhaal kreeg het ineens een lading (die het dus ook wel nodig had IMHO) de stenen waren ook mooi met mooie patronen.
Vandaag zijn we naar Groznjan geweest. Een kunstenaarsdorp. Maar dat “kunstenaar” is vrij relatief. Het was er echt mooi. Weer kleine straatjes, leuke galerietjes maar de “kunst” heb ik niet echt gezien. Veel keramiek en aquarelletjes. Er was echter één winkeltje wat opviel door z’n rauwheid. De man had veel handgemaakte sieraden, verkocht keramiek voor een vriend en had een leuke treffende pentekening hangen. Sprong er voor mij uit.
Lada Niva
Als ik die toch eens een keertje goedkoop op de kop kan tikken...
Iconisch 4x4 autootje!
Psssst
Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg. Er is één dag regen en dan moet ik een band wisselen omdat we een lekke band hebben...
Ik moest even van de weg af vanwege een tegenligger. En het was weer raak. Wat wel handig is dat onze auto boven het gesis uit wat duidelijk te horen was ook nog even op het dashboard aangaf dag we een lekke band hebben. Da’s dan wel weer handig.
Ik heb gisteren de lokale bandenboer bezocht en toen was communicatie ineens echt lastig. Hij spraak alleen Kroatisch en ik totaal niet. Zijn vader was gelukkig in de buurt en hij sprak een beetje Duits. Later bleek zijn zoon toch een beetje Italiaans te spreken. Waar ik het meest van baalde was dat we net nieuwe voorbanden er onder hadden.
Pula
De laatste dag in Muntic zijn we nog een keer in Pula geweest om even te struinen, te lunchen en te zien of we nog wat vergeten zijn. Mooie stad. Mooi gebied. Maar na een weekje is het tijd om te verkassen. Hierna gaan we naar Novigrad. Een stad bij de grens van Slovenië. Daar blijven we tot donderdag.
Strand
We zijn donderdag weer naar het strand geweest. In het onderste gedeelte van Istrie ligt het natuurgebied Kamenjak. Je kunt er doorheen met de fiets, of de auto als je een speciale toegangskaart koopt. Ik wilde het liefst op de fiets. De rest niet. Te warm. Maar goed ook dat we met de auto zijn gegaan achteraf. Het was echt heel stoffig toen we terugreden. Het was een mooie plek, veel rotsen weer, snorkelen en een leuke bar. Je kunt er kanoën, van de kliffen in het water sprinegen en het was er redelijk druk. Ik denk wel dat je dat kunt ontlopen. Je moet dan zoeken naar een vrije plek.