eevatiikeri · 4 years
Bodø ja lautta Lofooteille
Yöpymispaikasta jatkoimme suoraan Bodø:n kaupunkiin, meidän piti vielä tankata ja nostaa rahaa ja aikataulu ehtiä lauttaan oli melko tiukka.
Lautalla Nuno-koira piti laittaa häkkiin, koska koirille tarkoitettu tila oli hyvin pieni emmekä olleet ainoita koiran kanssa matkustavia. Vaikka Nuno on muuten hyvin haukkuherkkä (eikä mennyt äänettömästi tuohon huoneeseen), se oli häkissä hiljaa ja tyytyi kohtaloonsa odotella siellä matkantekoa.
Olimme viime hetkellä vaihtaneet lauttaa ja aikataulua, koska luinkin lipunvarauksen jälkeen vasta, että muilla lautoilla ei tuota koirahuonetta ole. Torghatten Nord vaihtoi ripeästi liput MF Landegode -lauttaan. Kaksi aikuista, koira ja auto matkusti Moskenesiin hintaan 1140NOK.
Saapuminen Lofooteille oli henkeäsalpaava. Lounasmaisemamme olivat aivan mielettömät! Aterioinnin jälkeen lähdimme ajamaan kohti Fredvangia. Tavoitteena oli patikoida Mulstøalle Ytresandin rannan parkkipaikalta. Onneksemme päivä oli jo kääntymässä iltaa kohti, joten onnistuimme saamaan vapautuvan parkkipaikan.
Ensimmäinen yö Lofooteilla:
Rantareitti oli helppo kävellä. Törmäsimme lammaslaumoihin, jotka Nuno otti hyvin lunkisti. Se pääsi haistelemaan niitä nenät vastakkain. Löysimme aivan täydellisen leiriytymispaikan tasaiselta maalta upeilla maisemilla. Ilta-ateria meren kohinaa seuraten koostui nuudeleista, tofusta ja kasviksista.
eevatiikeri · 5 years
Lofootit 2019: Vaasa-Uumaja-Malå-Pieljekaise
Elokuussa 2019 toteutin pitkäaikaisen haaveeni matkata Lofooteille. Auto ja koira oli valikoitu mm. tätä retkeä ajatellen ja viimein paketti oli selvä. Mukaan tarttui myös kaverini Australiasta.
Reissun ensimmäinen etappi oli matkata Vaasasta Uumajaan autolautalla. Otimme koirahytin koska Nuno ei pysty olemaan haukkumatta koiraseurassa joten eläinhuone oli meiltä poissuljettu mahdollisuus.
Uumajassa kävimme hakemassa ekinokokkilääkityksen.
Matka jatkui kohti Bodøsta seuraavana päivänä lähtevää lauttaa. Päätimme, että yövymme jossakin sopivassa paikassa lähellä Norjan rajaa. Matkanvarrella pysähdyimme Malåssa jaloittelemassa ja bongasimme upeita Lappland Woodstock -julisteita! Harmi, ettei meillä ollut aikaa jäädä festareille.
Malån jälkeen törmäsimme saamenlippu -kylttiin ja saatetekstiin “öppet 10-18″. Päätimme poiketa museoon.
Saamelaismuseossa meillä kävi tuuri ja pääsimme nauttimaan nokipannukahvit isomman seurueen opastetun kierroksen siivellä. Mielenkiintoinen juttu muuten, en löydä tuota museota netistä mistään!
Yöpaikka löytyi Pieljekaisen vastarannalta, pohjoispuolelta. Pysäköimme tien viereen ja löysimme hyvän telttapaikan: koiralle virkistävää vettä ja meille riittävän tasainen sekä suojaisa maasto (ei näkyvyyttä tielle).
Ensimmäinen yö siis vietettiin koiran ekinokokkikaranteenissa (ei saatu ylittää rajaa ennenkuin 24h oli kulunut lääkityksen antamisesta) melko lähellä Norjan rajaa tien viereisessä pusikossa.
Nuuksion Kattilasta 8km lenkki yhdellä notskitauolla Iso-Holmassa
Nuuksio: yö Iso-Holmassa 22.10.2016
Iso-Holmaan ei löydä jos ei tiedä minne on menossa tai tutkinut karttaa etukäteen. Silti paikka kuhisi yövieraita. Kaksi eri tulistelupaikkaa ja runsaasti tilaa teltoille houkuttelee syystäkin.
Kävin yöpymässä Nuuksion Iso-Holmassa työvuorojen välissä. Lauantaina miltei suoraan töistä autolla Kattilaan ja siitä pikapatikointi reilu n.3km lyhyen etsiskelyn jälkeen perille. Teltan sain pystyyn juuri ennen pimeää.
Nuotiopaikalla oli kaverit jo odottamassa ja lämpöä riitti. Keitin retkievääni: valmiiksi vedessä turvotetut soijarouheet (kotoa lähtiessä lirautin vedet rouheen kanssa valmiiksi pakastepussiin), pilkottu porkkana-inkivääri-valkosipuli minigripistä, öljy (pikkupullo aina mukana) ja nuudelipussi sekä viimeistelynä kiehautus chili-kaurakerman kanssa. Minigripistä löytyi vielä parmesanjuustot valmiiksi siivutettuna: avot! Tiskiäkään ei tarvinnut tehdä kuin yksi trangiapannu ja -kattila sekä lusikka. Pannukin oli luxusta, ei välttämättömyys tämän reseptin suhteen. Safkaa oli oikeastaan kahdelle, mutta söin hyvällä ruokahalulla yksin koko setin.
Illan pimetessä siemailin teetä ja pikkuisesta taskumatista rommia pysyäkseni lämpimänä ja viihdytin retkikavereita lukemalla vuoden 1994 päiväkirjaani. Olin tuolloin 13-vuotias ja ihastunut ehkä kaikkiin vastaantuleviin poikiin mutta eniten rakastin epätoivoisesti Extremen kitaristia Nunoa. Tarkoitukseni oli polttaa päiväkirja mutta en sitten raaskinutkaan tehdä sitä.
Uni tuli suht hyvin ja nukuin sikeästi muutamia vilunväristyskohtauksia lukuunottamatta. Aamulla heräsin 6:30 hirveään vessahätään ja kipaisin puskapissalle. Olin säästänyt aamuenergiaksi soijakaakaojuoman. Se maistui hyvältä vaihtoehtona kylmälle vedelle. Rupesin laittelemaan kamppeita kasaan verkkaiseen tahtiin ja kun aurinko viimein alkoi nousta vähän ennen kahdeksaa, lähdin lampsimaan kohti autoa. Autossa minua odotti pika-aamiainen: retkeilyespresso (lämpenevä pikalääke kofeiiniaddiktille), banaani ja proteiinipatukka. Kerkesin kuin kerkesinkin ajoissa töihin suihkun kautta.
Reitti Iso-Holmaan kuvineen (lähtö Kattilasta):
(KUVAT LISÄTÄÄN MYÖHEMMIN)
Seuraa oransseja yhdysreittimerkkejä (alkaa pellolta parkkipaikan reunasta).
n. km jälkeen pyöräreitti haarautuu kallion kohdalla erilliseen kävelypolkuun. Käänny seuraamaan metsäreittiä (edelleen yhdysreittimerkit).
n.2km kohdalla Pitkospuiden jälkeen käänny oikealle, tässä kohti reitti haarautuu Haukkalammelle johtavalta yhdysreitiltä. Polku hieman mutkittelee mutta seuraa “isointa” polkua n.500m kohti ensimmäistä tulistelupaikkaa rannassa. Pitkospuita pitkin pääsee isommalle telttailualueelle.
VARUSTEET (yölämpötila ehkä 3-4 astetta, vesisade aamuyöstä):
- MSR hubba hubba 2P -kevytteltta (ilma vaihtui hyvin, sisäteltta pysyi kuivana vaikka yöllä sateli vettä. Maa oli kuiva kun pystytin teltan joten “lattiakin” pysyi kuivana yön läpi.
- Tunturisusi -makuupussi: lainasin tätä siskolta. Hän on testannut sitä Kainuun pikkupakkasilla, hyvin pysyi lämpö sisällä. Mukana oli myös silkkimakuupussi, pidin pussinhelmaa välillä naaman päällä jotta sain unen päästä kiinni kun oma hengitysilma teki mukavan lämmöntunteen koko päähän.
- Halti -itsetäyttyvä makuualusta: tämä riitti minulle mainiosti alustaksi. Ei ollut käpy selän alla :) tyynynä oli lentomatkoilta tuttu niskatyyny. On palvellut monena yönä ja toimii mielestäni erinomaisesti retkityynynä.
- space -peitto: laitoin makuualustan alle spacepeiton siltä varalta että maa kohkaisi kosteutta telttaan. Näin ei käynyt. On kuitenkin vähän tilaa vievä ja kevyt mukaanotettava!
- merinovilla-alusasu ja huivit kaulassa ja päässä ehdoton juttu. Fleecepusakka ja paksut sukat, näillä pärjäsi makuupussissa koko yön.
ps. Mainitsinko jo että retkemme suojelijapyhimys oli tietenkin itseoikeutetusti Antti Holma, joka vastasi twiittiimme näin: “olen mukana kutinana kalsareissanne”. Tiimillämme on nyt myös tunnukset: Antti Holma -rintamerkit. Huumoria se on huonokin huumori :)
Audio
Jos et oo viel kuunnellu niin kuuntele: Kuiskaa ja huuda: Tommy Lindgren Metropolis
Sipoonkorven kansallispuistossa luontopolulla
Link
Kalajoella Tapion Tuvalta luontopolku 10km. Pulahdin myös nakuna mutaiseen lampeen! Tämän jälkeen samoilin Hiekkasärkkiä varmaan 4km edestä, melkein yksin!
Link
Ihana luontopolku lehmineen :) maasto vaihtelee havumetsästä lehtimetsään, näkymä aukenee kalliorantaan ja pellolla kiikaroimme kalasääsken pesää. Poikaset jopa lensivät ylitsemme!
Link
Jos kaipaat jännempiä matkakohteita lähellä Tukholmaa ja tykkäät arkeologiasta: käy tsekkaamassa Runsan pronssikautinen kivihauta!
Link
Tästä sitte savusiika naamariin! (paikassa Lohilaakso Kalajoki)
eevatiikeri · 8 years
Katotaan kuinka pitkä lenkki tästä nyt oikein tuloo! #eimitääneväitä #justsöin #vettäjamanteleita #kylläjaksaa (paikassa Tapion Tupa)
eevatiikeri · 8 years
Latasin jo navigaattoriin Yppärin mökin mutta Olavin kans tehtiinkin kohtalokas käännös hiekkatielle navigaattorin mukaan ja jouduttiin kiipeliin. Cafe Kaijan Sanna tuli auttamaan meidät pois mutta ihan helpolla ei lähtenyt. Erikseen piti pyytää vielä mies paikalle irrottamaan vetoköysi. Suunnitelma A oli sahata se irti mutta mieshenkilö sai sen pakulla vedettyä auki. Kuulemma vanha merimiessolmukikka! Ens kerralla fatbike alle. Nyt takas mantereelle! (paikassa Hailuotolautta)
eevatiikeri · 8 years
Hailuodon majakka! (paikassa Marjaniemi Hailuoto)
eevatiikeri · 8 years
Kunhan futikset on pelattu niin ajelen Hailuotoon majakan kupeeseen aittaan yöksi. Seikkailu jatkuu!
eevatiikeri · 8 years
Hei hei Ruåtsi! Olet ihana! Next stop: Vaasa.
eevatiikeri · 8 years
Kävin myös ottaa kuolemanselfien helvetinkuilulla